Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | EQE 350 Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 17.000 km |
eerste indruk
- 550 km
Nu een paar dagen mee aan het rijden. Ik heb veel aan dit forum gehad vandaar besloten om meteen ook maar even wat terug te geven in de vorm van deze review!
Waarom deze auto?
Na 5 jaar Mercedes E-klasse estate diesel mocht ik vorig jaar een nieuwe 100% electrische lease-auto uitzoeken. Criteria waren: comfort, minimaal 500km WLTP bereik en een mooie zakelijke uitstraling/beetje status merk. Als Mercedes rijder was ik geinteresseerd in de EQE maar die was eind 2021 nog niet te bestellen. Uiteindelijk als compromis gekozen voor een Audi Q4 want comfortabel en een goed bereik. Helaas werd de levering keer op keer uitgesteld tot zelfs eind 2022. Inmiddels was de EQE wel uit, dus de stoute schoenen aangetrokken en ja mijn Mercedes dealer bleek er een paar op voorraad te hebben. De Audi bleek te annuleren en toen had ik opeens heel snel wel een nieuwe auto, zonder proefrit weliswaar maar die gok nam ik. Hoewel de EQE fiscaal iets duurder was dan de (met opties volgeladen) Q4 bleek tot mijn verbazing de eigen bijdrage juist lager. Netto per maand ongeveer even duur, mooie meevaller.
UITVOERING:
Mercedes EQE350+ Launch Edition, luxury Line met de volgende opties:
- Advantage pakket (met o.a. adaptive cruise control, keyless entry en memory stoelen).
- Panoramadak
- Burmester audio
-Kleur Selleniet Grijs met standaard 19 inch velgen. Ik had misschien liever een andere kleur gehad, maar de keuze uit voorraad was beperkt en dit is prima.
De auto was voor mij daarmee compleet genoeg, alleen vroeg ik me af hoe het comfort zou zijn van de stalen vering. Alle journalisten reviewden alleen autos met de (optionele) luchtvering, maar die had ik dus niet. Uiteindelijk zorgen om niets gemaakt want de auto is ook op een standaard-onderstel super comfortabel.
WAT IS ER GOED?
- Superstil, en comfortabel. Onderstel is comfortabeler dan die in mijn diesel E-klasse (ook stalen veren). Misschien is luchtvering nog beter, maar ik ben hier meer dan blij mee. De 19 inch velgen (ipv 20 of 21) zal ook helpen.
- Smaken verschillen maar persoonlijk vind ik hem er in het echt erg goed uitzien, vooral de achterkant. Modern & zakelijk. Van binnen is het helemaal super, prachtige materialen en het ziet er gewoon strak uit met ook mooie, grote schermen en het panoramadak is ook prachtig.
- Ongelofelijk zuinig en waanzinnig groot bereik. Ik rijd niet sportief en de hoge temperaturen helpen natuurlijk ook, maar toch: meestal verbruikt hij rond de 15Kwh/100km. Na de eerste paar honderd kilometer geeft hij nu aan dat het bereik met volle batterij 690km is, liefst 60km meer dan de opgegeven WLTP! De tijd zal leren hoe het op lange termijn uitpakt maar het is wel een fantastisch begin.
- Navigatie-systeem, alle electronica, assistentie, waarschuwingsystemen, voice control en de remote app zijn heel gebruiksvriendelijk en werken razendsnel. In alle opzichten modern en bij de tijd. Ook het snelladen heb ik nu uitgeprobeerd en gaat snel (170kW/uur). Je kan echt zien dat Mercedes flink in software en hun EQ platform geinvesteerd heeft.
WAT IS ER MINDER?
- Het is een sedan en dus minder praktisch maar dat wist ik van te voren. De kofferruimte is ok maar niet overdreven ruim, zeker niet na mijn e-klasse estate natuurlijk. Ook de hoofdruimte voor achterpassagiers is beperkt. Maar dit alles is voor mij geen probleem (anders was ik wel bij een SUV gebleven). Ik rijd toch bijna alleen met 1 of 2.
- Voor dagelijks gebruik stuurt het helemaal soepel en prima, maar ik moet nog even wennen hoe ik in een krappe garage snel het parkeervak in kom. Ik heb niet de optie van meesturende achterwielen. Met een wielbasis van 3,12 meter is de draaicirkel dan behoorlijk groot en het is een lange wagen (bijna 5m). Toch een keertje extra steken af en toe ben ik bang.
- Het zicht naar achteren is heel beperkt, een heel klein raampje maar. Goed dat went ook wel snel.
Kortom, tot nu toe een hele mooie ervaring en vooral superblij dat het gelukt is om deze mooie auto te morgen rijden. Het elekrisch rijden met regeneren is wat wennen, maar dat gaat snel. Volgende week nog een trip naar het buitenland dan kan ik ook eens kijken hoe het laden me vergaat en hoe het verbruik uitpakt bij hogere snelheden. Binnenkort meer.
Conclusie na 3600km: zuinige snelweg-cruiser
- 3.600 km
Ik heb nu ca. 2500 km in Nederland gereden, voornamelijk overdag op de snelweg (cruise control op 105km/hr)., met gemiddeld verbruik van 14,8 kwh/100km. Hij is dus echt zuinig op de snelweg! Zal met de lage luchtweerstand te maken hebben en geholpen door mijn rustige rijgedrag, veelvuldig gebruik van de cruise control en hoge temperaturen van de laatste weken. Ik rijd ook meestal in mijn eentje. Omdat er een batterij in zit van ruim 90 kwh komt mijn max bereik consistent uit op maar liefst 610-620km! De WLTP van 637km haal ik meestal net niet, maar je hoort mij niet klagen., heerlijk om zoveel bereik te hebben.
Ik ben ook een keer op en neer naar Duitsland geweest (1000km retour) waar ik gemiddeld tussen de 130-160 km/h uur op de autobahn heb gereden. Bereik kwam met deze snelheden nog steeds maar uit op 19 kwh/100km gemiddeld, dus een max bereik van ca. 475km. Ik heb even een keer 200 km/h gereden (de auto kan tot 210 km/h), en jongens wat ligt die auto dan nog steeds als een blok op de weg - zo stabiel! Het is natuurlijk een Mercedes en die Duitsers die ontwerpen dat ding gewoon voor de autobahn! Bij die snelheid iets meer windgeruis maar nog steeds relatief stil. Het was niet druk op de weg maar zo hard rijden vind ik echt niet relaxt. De adaptive cruise control (die trouwens ook heel soepel werkt) is maximaal in te stellen op 160 km/h, dus uit pure luiheid heb ik het dan maar op die snelheid gehouden. Ook best ok als je in NL vooral 100 km/h gewend bent!
Wat nog meer, paar dingen die nog opvallen:
- Erg stil, fijne ventilatie, comfortabele vering. Af en toe wat schokkerig bij slechter wegdek heb ik gemerkt dus dan mis je de luchtvering, maar al met al nog steeds heel comfortabel.
- De grote draaicirkel is vooral een issue bij het vooruit inrijden in een parkeervak want dan moet ik bijna altijd nog een keer extra steken, maar het went wel heel snel. Achteruit inparkeren is geen probleem. Overigens doet hij dat ook automatisch in mijn auto en werkt best ok.
- Adaptive Cruise control en lane assist werken ook heel fijn. De lane assist vinden veel mensen irritant maar ik vind het zelf wel fijn, je kunt het instellen dat hij niet te snel ingrijpt. Ik moet er wel aan denken om hem uit te zetten op die provincie wegen in NL waar je de weg deelt met brede fietsstroken. De dode-hoek waarschuwing is dan wel weer wat nerveus en gaat mij iets te snel piepen. Zeker in Nederland wanneer in de spits auto's dicht op elkaar rijden en je strak moet timen om naar links tussen twee auto's in te voegen. De file-assistent en ge-avanceerde zelf-sturende / rijdende opties heb ik dan helaas weer niet op mijn auto zitten. Die lijken me wel fijn en zou ik ook als optie nemen als dat kon.
- Mijn Apple Carplay connectie wordt af en toe opeens verbroken, en dan na 20 seconden weer hersteld. Zowel met kabel als met Bluetooth geprobeerd. Ik heb een wat oudere iPhone 8 dus misschien ligt het daaran. Verder zijn alle (remote) app functies, navigatie-systemen, Burmester stereo, sfeerverlichting allemaal fantastisch.
- Kofferbak is klein maar uiteindelijk voor dagelijks gebruik meer dan groot genoeg. Ik heb laatst voor het eerst 5 mensen in de auto gehad en dat ging ook prima, beenruimte is heel ruim, tot nu toe iedereen blij.
Binnenkort ga ik naar het Mediterrane zuiden rijden op vakantie - met dit bereik kom ik superver, maar ik moet nog steeds laden natuurlijk! Ben benieuwd hoe dat bevalt, dus later meer.
Ook op vakantie prima
- 8.500 km
Afgelopen maand ca. 3000 km gereden heen en weer en binnen Italie, zonder problemen en met veel vakantieplezier en comfort.
Laden ging prima, gelukkig nergens hoeven wachten. Bereik bij vertrek was steeds tussen de 400-600km, afhankelijk van verbruik en of we tot 80% of 100% hadden geladen. Kortom: wij hadden vaker ZELF een sanitaire- of eetstop nodig dan dat de auto zo nodig geladen moest worden! Voor de zekerheid legden we de auto dan meestal toch even aan de snellader, soms maar voor 15 minuten of zo. Dit omdat we niet wisten hoe druk het verderop zou zijn en we moesten toch stoppen. Hierdoor hadden we nog meer bereik en dus echt NUL laadstress. Een paar lokale palen in Italie daar deed onze laadpas het niet, maar dan ging het om langzame laders bij supermarkten of zo. En echt nodig hadden we die plekken niet.
De auto trekt niet echt veel bekijks, het is geen opvallende auto. Ik vind het prima zo, maar als je echt wil opvallen dan moet je niet voor de EQE gaan, althans niet in deze kleur. Zelf let ik natuurlijk wel op die auto's, maar ik heb ook na 2 maanden, nog geen enkele andere EQE op de weg gezien, toch opvallend. Er zullen er wel wat besteld en onderweg zijn vermoed ik zo.
Een negatief dingetje ontdekt: de grondspeling (heet dat zo?) is echt heel laag heb ik gemerkt. Tot nu toe had ik daar geen last van, maar in Italie op het bergachtige weggetje van onze vakantiehuis ging het steeds mis. Het was gewoon een geasfalteerde lokale weg, maar er zat zo'n sterke knik in om naar beneden de berg af te gaan, dat de auto elke keer de bodem raakte. Niet veel, maar toch, echt een ongemakkelijke geluid. Pfff. Ik ben zelfs een paar keer uitgestapt om eens goed te kijken hoe ik er overheen moest rijden, met een andere hoek, of meer aan de zijkant, maar het was kansloos. Ook op een parkeerplaats in Duitsland overkwam het me ene keer. Een oud pleintje waar blijkbaar de boomwortels wat stenen omhoog hadden geduwd en ik dus verrast werd door weer dat schuifgeluid onder die auto. Goed er zal een afdekplaat opzitten en wellicht dat een beetje VW Passat er ook tegen aan gezeten zou hebben (om maar te zwijgen van bijvoorbeeld een Audi e-Tron GT) maar nog even bevestigd dat deze auto echt geen SUV is!
Verder niet veel nieuwe inzichten te melden na mijn eerdere posts. Ook op vakantie is het een heerlijke reisauto. Navigatie-systeem soepel en perfect door alle landen, ook qua laadstations. De volgende test gaat de winter zijn, hoe zou het verbruik dan zijn? Ik ga het zien.
Winterverbruik fors hoger
- 17.000 km
Nog steeds aan het genieten van deze fijne auto. Onlangs kreeg ik er zelfs nog een kerstboom in. Als sedan is de laadvorm niet heel handig, maar de auto is wel lang dus met neergeklapte banken ging het verrassend makkelijk.
Qua gebruik is het nu wel minder aan het worden. In de zomer haalde ik nog onder de 15 kwh/100km (meer dan 600km werkelijk bereik!). Dit was op basis van veel snelweg in Nederland overdag, dus cruise control op 105 km/h. Toen ik er winterbanden onder liet zetten steeg dat tot mijn verbazing direct met 20% naar 18 kwh. Dit kwam echt door de banden zelf want de temperaturen waren deze warme herfst nog even hoog, 15-20 graden. Volgens de garage waren dit de officieel aangeraden banden door Mercedes voor de EQE. Ik had wel eens gehoord dat winterbanden minder zuinig zijn, maar toch opvallend.
Met de dalende temperaturen ging het verbruik daarna steeds verder omhoog. Vandaag vroor het -3 graden bij vertrek, en toen kwam mijn totale verbruik op 25 kwh/100km voor een rit van 45km, inclusief opwarmen auto, stoelverwarming en grootste deel snelweg.
Kortom: werkelijk bereik op 100% lading is gedaald van meer dan 600km in de zomer, naar ca. 370 km bij vrieskou, dus reductie van bijna 40%. Dat valt me wel tegen. De EQE heeft geen warmtepomp, misschien dat het hiermee te maken heeft. Natuurlijk is 370km werkelijk bereik nog steeds heel veel vergeleken met de meeste andere electrische auto's dus het is acceptabel voor mij. In januari ga ik een paar honder kilometer Duitsland inrijden dan kan ik nog eens kijken hoe het uitpakt over grotere afstanden en met wat hogere snelheden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz EQE 300 Sport Edition | Panorama - Schuifdak | Distronic Cruise Control | Burmester 3D Surround System | Airmatic Luchtvering | Nightpakket | Guard 360*
- 2023
- 15 km

Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic AMG Line | Airmatic | Panoramadak | Burmester | 360 camera | 22" |
- 2023
- 10 km

Mercedes-Benz EQE 300 AMG Line Advantage Pack / AMG Line Plus interieur / Rijassistentiepakket
- 2023
- 10 km
Lees ook

Nio ET7 vs. Mercedes-AMG EQE 43 - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE - AutoWeek Test

Achteruitkijkspiegel – 'Voor tuners is het einde verhaal, maar wij stoppen ook'

Vergelijkende Test: Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV
