Blik op 2014: strijd der sportievelingen

Porsche 918 Spyder
Het nieuwe jaar is aangebroken! Een jaar waarin we weer heel wat nieuwe modellen gaan verwelkomen. Reden genoeg om vooruit te blikken op enkele nieuwe veelbelovende auto's van 2014. Deze keer: sportievelingen!

Vooropgesteld moet dit jaar een ware titanenstrijd gaan losbarsten. De uitrol van de Porsche 918, McLaren P1 en Ferrari LaFerrari zou dan voor alledrie zo ver moeten zijn, dat ze op een zeker moment met elkaar vergeleken kunnen worden. We kunnen gerust spreken van de drie technisch meest geavanceerde supercars die de wereld ooit heeft gezien – ze zijn alledrie hybride – en misschien ook wel de allersnelsten. Wie zal er winnen?

Daaronder zullen we ook weer een hoop ellebogenwerk zien. Zoals van Lamborghini, dat inmiddels alweer tien jaar geleden de Gallardo introduceerde. De hoogste tijd voor een opvolger, de Huracan, die het de Ferrari 458 Italia en McLaren 12C écht moeilijk moet gaan maken. Daartoe kunnen we gelukkig weer een atmosferische V10 verwachten, en zal de styling leentjebuur spelen bij grote broer Aventador.

Europa

De onthulling van de BMW M3 en M4 hebben we nog maar net achter de rug, wat betekent dat we de sedan- en coupétweeling al behoorlijk snel in 2014 kunnen gaan zien op de weg. De vraag is vooral of de geblazen zescilinder wel in de smaak zal vallen, aangezien we van oudsher van échte M's gewend zijn er er gewoon een atmosferisch blok in de motorruimte ligt. Dat BMW goed met de tijd mee gaat, zal ook te zien zijn aan de revolutionaire i8, die we in 2014 eindelijk als productieauto gaan leren kennen. Hoe zal de combinatie van een 321 pk sterke dieselmotor en een elektromotor met 131 pk in de praktijk werken?

Ook uit Britse hoek valt er mooi nieuws te melden. Jaguar zal namelijk de dichte variant van de F-type op het asfalt zetten. Z'n opengewerkte broertje is al bestempeld als een van de mooiste creaties die de laatste tien jaar het eiland heeft verlaten, maar de Coupé doet er vrolijk nog een schepje bovenop. Er komt zelfs een extra potente versie van in de prijslijst te staan. Porsche Cayman: maak je borst maar nat!

Rolt Japan dan nog een sportieveling naar buiten? Jazeker! Lexus heeft enige maanden de tijd genomen om de RC te promoten. De coupé, die op het platform van de GS staat maar z'n uiterlijk vooral deelt met de IS, is het Japanse antwoord op de BMW 4-serie. Tussen de voorwielen komt een 3,5-liter grote V6 te liggen, maar ook een 223 pk sterke hybride staat op de planning. Bovendien ziet het ernaar uit dat-ie binnenkort in een lekker F-jasje wordt gehesen, compleet met een V8 in het vooronder!

Hatches
Dat lang niet alles dat sportief is in coupé-vorm op de weg moet verschijnen, zullen Seat en Peugeot volgend jaar bewijzen met respectievelijk de Leon Cupra en de 308 GTI. Beide zullen hun wapens goed moeten slijpen, want ze komen terecht in een segment waar de Focus ST, Mégane RS en Opel Astra OPC gezamelijk met de scepter zwaaien. Met name Peugeot zal met iets bijzonders moeten komen om ons de vorige, wat lompe en flauwe 308 GTI te doen vergeten. Bijzonder detail: het lijkt erop dat ook de Leon ST Cupra-spieren krijgt!

We eindigen de vooruitblik met de Amerikanen, die zoals vanouds hun achterbanden laten roken alsof hun leven er van af hangt. Chevrolet blies de naam Stingray nieuw leven in met de C7, en dit jaar kunnen wij hem hier op de markt verwachten. Chevrolet mag dan wel verdwijnen, modellen als de Camaro en Corvette zullen gewoon leverbaar blijven. Ford heeft z'n Mustang naar een nieuwe generatie gedragen. De ponycar wordt lichter, slanker, ranker en dus bovenal: zuiniger. Groot nieuws: de spierbundel krijgt voor het eerst in decennia weer de beschikking over een viercilinder. Het zal even wennen worden, maar gelukkig blijft een 5.0-liter V8 ook gewoon te bestellen!

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.