Blankenburgtunnel mag 1,1 miljard euro kosten
Dat blijkt uit een brief van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Ze heeft dinsdag de rijksstructuurvisie definitief vastgesteld waarmee de keus voor de variant Blankenburgverbinding Krabbeplas-West definitief is.
Schultz: "De Blankenburgverbinding is een van de ontbrekende schakels in ons wegennet. Hiermee komt de realisatie van de nieuwe weg een stap dichterbij. Een nieuwe verbinding is van groot belang voor de Rotterdamse haven, het transport van goederen naar het achterland en dus voor de economie.''
De ongeveer 2,5 kilometer lange weg gaat de snelwegen A15 en A20 ten westen van Rotterdam verbinden en moet zorgen voor een betere bereikbaarheid in de regio. De tunnel moet de Beneluxverbinding ontlasten en ook zorgen voor een goede bereikbaarheid van de Rotterdamse haven bij calamiteiten. Als het definitieve tracé is vastgesteld, wordt in 2017 begonnen met de bouw.
Natuurmonumenten is niet blij met het besluit. Volgens de organisatie is de aanleg achterhaald door de feiten. ,,De groei van het autoverkeer stagneert al sinds 2005. De minister gaat daaraan voorbij in haar besluit. De Blankenburgtunnel richt forse schade aan het oerhollandse landschap van Midden-Delfland aan.''