Bijna 70 procent minder EV’s verkocht in Duitsland

Maar er hoort een kanttekening bij

Audi Q4 e-tron

De vraag naar EV’s in Duitsland stort in rap tempo in. In augustus gingen er bijna 70 procent minder EV’s op Duits kenteken dan vorig jaar, al valt dat deels te verklaren.

In augustus 2024 zijn er in Duitsland slechts 27.024 volledig elektrische personenauto’s verkocht, terwijl er een jaar eerder nog 86.649 EV’s een setje Duitse kentekenplaten kregen. Daar zit ook meteen de verzachtende omstandigheid, want augustus 2023 bracht een piek in de Duitse EV-verkopen. Dat komt, zo weet collega Marc Klaver ons te vertellen, omdat de subsidie voor zakelijke aankoop al op 1 september verviel. In juli 2023 was het effect daarvan nog minder sterk en gingen er 48.682 EV’s over de toonbank, waarmee juli 2024 een daling bracht van ‘slechts’ 36,8 procent.

Evengoed is de daling natuurlijk fors en zegt het in elk geval één ding: zonder subsidie zijn Duitsers maar moeizaam in een elektrische auto te krijgen. In Nederland, waar er nog wel aanschafsubsidie is voor particuliere kopers en veel zakelijke rijders van hun werkgever elektrisch moeten rijden, werden er in augustus 3 procent méér EV’s verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar.

De totale nieuwverkopen in Duitsland daalden ook flink in augustus, want er gingen in totaal 27,8 procent minder auto’s op kenteken dan vorig jaar. De daling is te vinden in bijna alle brandstof-categorieën en bij bijna alle merken. Bij de merken geldt dat zelfs voor alle Duitse merken en komen de plusjes van Skoda, Volvo, Peugeot en Mitsubishi. De enige brandstofsoort met een plusje is nota bene lpg (+3,6 procent), al blijft het marktaandeel van die brandstof met 0,5 procent ook in Duitsland zeer beperkt.

Subsidie-misbruik: lang niet alle EV's bleven in Duitsland

Van alle EV's die vorig jaar in Duitsland zijn verkocht, is een aanzienlijk deel alweer naar het buitenland verdwenen. Onze collega's van AutoBild konden eerder al melden dat in 2023 zo'n 138.000 gesubsidieerde EV's na een korte verplichte bezitsperiode met winst in het buitenland werden verkocht. Bij veel merken is het effect van dit subsidie-misbruik goed te zien. Zo werden er in 2023 in Duitsland 6.288 Polestars verkocht, maar reden er eind 2023 toch maar 4.139 in het land rond. Bij Tesla is het nog veel erger en verdwenen er naar verluidt zo'n 18.000 auto's naar het buitenland.

Lezersreacties (135)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.