Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Bezoekersaantallen IAA Frankfurt gekelderd

Ruim dertig procent minder

70
IAA 2019
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
23 september 2019 om 17:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

IAA Frankfurt 2019:

 Van 12 september t/m 22 september 2019 wordt de IAA in Frankfurt am Main georganiseerd. De IAA is de grootste en belangrijkste autobeurs in het najaar. Mocht je de beurs willen bezoeken, trek goed wandelschoenen aan, want het oppervlak is gigantisch. Meer info: www.iaa.de

Toyota, Nissan, Renault, Peugeot, Citroën, DS, Ferrari, Aston Martin, Volvo, Fiat... De lijst afwezigen op de IAA Frankfurt 2019 was lang, maar niets vergeleken bij de lijst bezoekers die acte d'absence gaven vergeleken bij de vorige editie. Waar in 2017 nog 810.000 mensen een bezoekje brachten aan Europa's grootste (uitgedrukt in vierkante meters) autobeurs kwam de teller, toen gisteren aan het einde van de laatste dag de poorten sloten, niet verder dan 560.000 bezoekers.

De terugloop van het ooit zo bruisende fenomeen autobeurs was dit jaar duidelijk voelbaar in Frankfurt. Hal 7, waar ooit de Italiaanse merken schitterden met begeerlijke auto's en oogverblindende dames, was ditmaal leeg, op wat heftrucks en werklieden na, die de ruimte klaarstoomden voor een volgend evenement (foto). Niet alleen de Italianen bleven echter weg. Peugeot, Citroën, Toyota, Nissan, Volvo en vele andere merken waren afwezig. Ook de merken die wel kwamen, waren zuinig met primeurs. De Land Rover Defender en de Volkswagen ID.3 stalen daarom met gemak de show.

De Duitse merken waren het aan hun stand verplicht om de vaderlandse beurs niet in de kou te laten staan. Precies het omgekeerde was vorig jaar in Parijs te zien, waar de Fransen nog kwamen, maar de Duitsers veelal wegbleven. Daarmee lijken Parijs en Frankfurt meer nationale beurzen te worden. Het verval van internationale beurzen is het gevolg van de hoge kosten in combinatie met het betwijfelde belang van dit soort evenementen. In toenemende mate kiezen fabrikanten ervoor om hun modellen op zelf georganiseerde feestjes aan de wereld te tonen. Dat biedt meer vrijheid, het kost minder én je loopt geen risico door andermans primeurs te worden overschaduwd.

Eerder al sneuvelde onze eigen AutoRAI, en het is dan ook de vraag wat Parijs 2020 en Frankfurt 2021 (deze beurzen wisselen elkaar af) nog voor gaan stellen, een kwestie die de organisatoren van deze evenementen ongetwijfeld slapeloze nachten bezorgt. Alleen het jaarlijks terugkerende Genève doet het nog relatief goed, wellicht vanwege het meer compacte karakter en de neutrale grond (Zwitserland kent hoegenaamd geen eigen auto-industrie).

Dat alles neemt niet weg dat de IAA 2019 nog steeds een mooi feest was voor autoliefhebbers. Terugkijken kan in onze videoverslagen: Deel 1, Deel 2, Deel 3 en Deel 4. 

IAA Frankfurt 2019

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Duitsland is inmiddels goed op stoom in de EV-markt. Zowel in de middenklasse als aan de top....

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden