Bewijs: nieuwe Audi RS5 wordt plug-in hybride
Beresterk, maar ongetwijfeld ook zwaarder
De absolute sportieve topversie van de Mercedes-Benz C-klasse is puur wat vermogen betreft een beul van een plug-in hybride en ook de RS-modellen van Audi ontkomen niet aan een steker. Daarvan kunnen we nu het eerste visuele bewijs leveren.
De heftigste AMG-versie van de Mercedes-Benz C-klasse heeft geen biturbo 4.0 V8 meer, maar een verbandingsmotor met maar liefst vier pitten minder. Net als elke andere C-klasse heeft ook de Mercedes-AMG C 63 SE Performance een viercilinder, maar dan wel een die samen met plug-in hybride hardware goed is voor een systeemvermogen van 680 pk en 1.020 Nm. Mercedes-Benz is niet de enige autobouwer die een plug-in hybride aandrijflijn in zijn sportieve modellen monteert. Ook de RS-modellen van Audi moeten eraan geloven.

Goed kijken: deze normale A5 Avant heeft rechtsachter een tankklep.
Op deze spionageplaten zien we de splinternieuwe Audi RS5 Avant. Wacht even, RS5 Avant? Zeker. Audi hevelt de A4-modellen bij de aanstaande generatiewissel over naar de A5-reeks om plaats te maken voor een volledig elektrische A4 e-tron-lijn. De A4 Limousine en A4 Avant zijn straks achtereenvolgens de A5 Limousine en A5 Avant. Dat betekent dat de nieuwe RS4 Avant op goed moment als RS5 Avant door het leven gaat. Op deze foto's zien we wat overduidelijk de nieuwe RS5 Avant is. De heftige wielen, de flinke remmerij die zich erachter schuilhoudt maar vooral de stevig uitgeklopte voor- en achterschermen verraden dat dit niet zomaar een A5 Avant is.
Het interessantste element is de klep linksachter. Eerder gekiekte testexemplaren van de nieuwe A5 die duidelijk géén RS waren, hebben rechtsachter de klep waar zich de vulopening van de brandstoftank schuilhoudt. De klep linksachter dekt geen tweede brandstoftank, maar een laadaansluiting af. Dat betekent dat deze RS5 Avant een plug-in hybride aandrijflijn heeft. De grote vraag is nog even of Audi vasthoudt aan de V6 of dat het deze verruilt voor een kleinere krachtbron met een cilinder minder. Hoe dan ook: de nieuwe RS5 Avant krijgt ongetwijfeld een berg pk's die het formaat van dat van de C 63 SE Performance benadert. In hoeverre het wagengewicht en het rijplezier onder de komst van een zware aandrijflijn lijdt merken we in een later stadium.