Bescheiden verkoopdip voor Porsche in 2020
Cayenne nog steeds verkooptopper
Porsche heeft ondanks de pandemie een prima jaar achter de rug. De totale verkoop van het sportwagenmerk uit Stuttgart daalde namelijk slechts met een bescheiden 3 procent tot 272.162 auto's. In Nederland steeg de totale verkoop van Porsche zelfs.
Nu vormt de Nederlandse markt natuurlijk maar een bescheiden deel van de totale afzet van Porsche, maar niettemin realiseerde het merk hier een verkoopstijging van 38,2 procent tot 1.844 auto's. Daar heeft de introductie van de Taycan, die in ons land het afgelopen jaar 436 keer werd verkocht, voor een belangrijk deel aan bijgedragen. Wereldwijd ging de Taycan ondanks een productiestop van zes weken ruim 20.000 keer over de toonbank. Daarmee benadert de EV de totale verkoop van de 718 - 21.784 auto's- behoorlijk dicht. De Cayenne blijft met 92.860 verkochte auto's nog altijd een belangrijke troefkaart voor Porsche. Van de 911 rolden het afgelopen jaar 34.328 exemplaren de showrooms uit.
Komend jaar trekt Porsche hoogstwaarschijnlijk het doek van de nieuwe 911 GT3 en komt eveneens een achterwielaangedreven variant van de Taycan op de markt. Daarnaast krijgt de Macan een opfrisbeurt. Spannender is de Taycan Cross Turismo, de ruimere variant van de Taycan die dit jaar debuteert. Het EV-aanbod van Porsche neemt in de jaren hierna vermoedelijk nog steviger toe, te beginnen met de elektrische Macan in 2022. Het merk heeft de ambitie om in tien jaar nagenoeg volledig elektrisch te zijn: in 2025 moet het aandeel van EV's in de totale verkopen al 50 procent bedragen en in 2030 is 80 procent van de nieuwe Porsches elektrisch.