Belasting op geïmporteerde auto licht omhoog
Per 30 april
Per 30 april, morgen dus, gaat de belasting op een geïmporteerde occasion iets omhoog. Er wordt vanaf dan een recyclingsbijdrage van 30 euro meegerekend bij het importeren van een gebruikte auto.
Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) heeft hiertoe besloten. De recyclingbijdrage bestaat al een paar jaar als eenmalige bijdrage bovenop de aanschafprijs van een personenauto of lichte bedrijfsauto in Nederland. De verplichte bijdrage geldt vanaf morgen voor álle auto’s waarvoor een Nederlands kenteken wordt aangevraagd, dus voortaan ook voor auto's die uit het buitenland worden ingevoerd. Tot nu toe ontsprongen deze de dans. Het maakt voor het betalen van de bijdrage niet uit of de occasion door een particulier of autobedrijf is ingevoerd. Jaarlijks worden in Nederland ongeveer 240.000, meestal gebruikte auto’s in Nederland geïmporteerd vanuit andere landen. Een enorm aantal, als je bedenkt dat er pakweg 400.000 nieuwe auto's direct in Nederland worden verkocht.
De inning van de ‘nieuwe’ recyclingbijdrage wordt uitgevoerd door de RDW, die de kentekenregistratie van gemotoriseerde voertuigen in Nederland verzorgt. Bij nieuwe auto’s die door de officiële importeur naar Nederland zijn gehaald, draagt de importeur de door de klant betaalde recyclingbijdrage af. Alle inkomsten uit de recyclingbijdrage gaan uiteindelijk naar ARN, de organisatie die het recyclen van auto's in Nederland coördineert.
ARN maakte eerder deze week bekend hoe efficiënt het recyclen van auto's is in Nederland. Maar liefst 98,3 procent van het totale gewicht van een auto wordt gerecycled.