Belangrijkste Renault in jaren: de nieuwe Clio!

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault Clio IVRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio IVRenault Clio IVRenault Clio IV
Het moment van de onthulling van zonder twijfel de belangrijkste Renault in jaren is hier: maak kennis met de gloednieuwe Clio!

De nieuwe Clio is op alle fronten een stap vooruit ten opzichte van de derde generatie. Ook onder de nieuwe, strengere EuroNCAP-regels zal de Clio IV waarschijnlijk een score van de volle vijf 'botssterren' halen en er komen nieuwe voorzieningen beschikbaar, zoals een geavanceerd audiosysteem met subwoofer. Maar er is meer: de ingenieurs hebben de Clio maar liefst 100 kilogram lichter gemaakt, wat goed is voor het verbruik én de wegligging.

Ook is het met de introductie van de nieuwe generatie meer dan ooit mogelijk om een Clio te personaliseren. Denk aan kleurenschema's voor zowel het interieur als het exterieur. De Nederlandse importeur heeft echter al aangegeven speciale pakketten te gaan samenstellen, om het een beetje overzichtelijk te houden. Wie het echt wil, kan echter op speciaal verzoek alsnog helemaal zelf zijn Clio samenstellen.

R-Link

In het interieur neemt het zogenaamde 'R-Link' een centrale plek in. Dat is een multimediasysteem, inclusief heuse apps, dat enigszins aan een iPad doet denken. Het systeem, dat ook gebruikt wordt voor de in samenwerking met TomTom ontwikkelde navigatie, is echter geen onderdeel van de basisuitrusting. De exacte meerprijs is nog niet bekend, maar Renault mikt op ongeveer 500 euro.

Dit mag dan wel een nieuwe generatie Clio zijn, het onderstel is niet helemaal nieuw. Het is een grondige doorontwikkeling van dat van de vorige generatie. Er is echter wel flink wat veranderd, want de wielbasis groeide naar 2,60 meter (goed nieuws voor de binnenruimte) en de spoorbreedten groeiden eveneens flink.

Geen driedeurs

Het Nederlandse motorengamma is ook nog niet helemaal bekend. In elk geval is er een belangrijke primeur in de vorm van de 90 pk sterke 0.9 TCe driecilinder. Dat is een afgeleide van de eveneens leverbare 1.2 TCe viercilinder, die in de Clio goed is voor 120 pk. Verder is er een 1,5-liter dCi met 90 pk. Later komt er natuurlijk ook weer een nieuwe RS. Op het Goodwood Festival of Speed, waar-ie gecamoufleerd rondreed, zagen we dat deze een automaat met flippers achter het stuur krijgt.

Renault maakt haast met z'n nieuweling. Eind september beleeft de nieuwe Clio z'n publieksdebuut op de Autosalon van Parijs en in oktober moeten de eerste exemplaren bij de dealers staan. Een driedeurs versie komt er niet, wel is er een aantal maanden later een Estate.

In AutoWeek 27 die vanaf 4 juli in de winkels ligt staat al een eerste rijtest van de nieuwe Renault Clio.

Video

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (169)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.