Beeldschermen Mercedes-Benz groeien verder

Uiteindelijk over gehele breedte

Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2
Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2 Mercedes-Benz design-workshop Design Essentials 2
Voor wie denkt dat de beeldschermen in de nieuwste Mercedes-Benz-modellen gigantisch breed zijn, hebben de Duitsers meer in petto: uiteindelijk worden de schermen uitgestrekt over de gehele breedte van het dashboard.

Tijdens een designworkshop van Mercedes-Benz in het Duitse Sindelfingen kregen we een exclusief kijkje in de designkeuken van Daimler. Designers van AMG, Maybach, Mercedes-Benz en EQ legden uit hoe zij de verschillende modellen tekenen. Hoofddoel van alle labels samen: de auto's moeten luxueus aanvoelen en luxe uitstralen.

Alle ideeën achter het ontwerp van de harde lijnen en vouwen bij de AMG-modellen tot een ontwerp zonder poespas bij de elektrische EQ-modellen kwamen voorbij. Stefano Tam is verantwoordelijk voor de merkbeleving van consumenten en zegt dat de toekomstige EQ's de klassieke vorm behouden. "De klassieke vorm van de auto blijft voorlopig. Hoewel er geen daadwerkelijke verbrandingsmotor meer in de neus ligt, willen we klanten niet gelijk shockeren met een geheel nieuw ontwerp. Dat doen we stapje voor stapje, als een evolutie", aldus Tam. Als voorbeeld van die evolutie geeft hij de neus van de EQ Concept aan. De grille van Mercedes blijft herkenbaar, maar bestaat uit lichteffecten en ledlampen.

In de 'experience-room' van Maybach staat hoofd van Creation Brand Experience Martin Bremer naast de Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury. De immense concept, die voor de Chinese markt is bedoeld, kennen we al sinds eind april. Of in de toekomst ook iets compactere Maybachs komen? "Het label 'Ultimate Luxury' dat aan Maybach hangt, zegt het eigenlijk al. Voorlopig richten we ons dan ook alleen op de grotere modellen. Maar wie weet?"

Aangekomen bij Mercedes-Benz zien we de nieuwe A-klasse. Deze kennen we natuurlijk al. Na de workshop is het echter tijd om een eerste blik te werpen op het interieur van de nog te onthullen GLE-klasse. Door eerdere spyshots weten we al dat Mercedes het grote MBUX-beeldscherm in de SUV monteert. Ontwerper Ian Kaul laat weten dat het beeldscherm de komende jaren nog verder zal groeien. "Beeldschermen worden steeds groter en groter. Verwacht binnen tien jaar een beeldscherm dat zich over de gehele breedte van het dashboard uitstrekt. Een stap verder regelen we alles via bijvoorbeeld stemherkenning." Nieuw is de Sculpture Aesthetics Progressive Luxury, die het toekomstbeeld van een ultieme elektrische sportauto laat zien.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.