Back to Basics: Suzuki Swift

Mét airco en multimedia

Back to Basics: Suzuki Swift
De Suzuki Swift Sport won begin deze maand door onder andere zijn value for money van de Mini Cooper in een vergelijkingstest. Voor net geen 25 mille stond de dikste Swift voor ons klaar. Maar wat als we hem van al zijn luxe ontdoen en kaal door de configurator halen?

Suzuki Swift 1.2 Comfort
€ 15.498,99

Ondertussen staat de zesde generatie van de kleine Japanner bij de plaatselijke dealers. In 36 jaar groeide het model zo'n 30 centimeter en staat hij nu standaard als vijfdeurs in de prijslijsten. Ook qua uitrusting is het een verschil van dag en nacht tussen de eerste Swift en de huidige generatie. In 1982 waren een aansteker, dashboardverlichting en één zonneklep bij de bestuurder dé opties, tegenwoordig ligt dat heel anders. Na een investering van € 15.498,99 krijg je de sleutels van een 1.2 Comfort. Het 90 pk sterke blok is de enige motor die leverbaar is voor de Comfort-trim, maar is daarmee niet per se een instapper. Suzuki voegt namelijk maar twee sterkere motoren aan de prijslijst toe en de luxere Select en Sportline zijn ook leverbaar met dezelfde 1.2. Het blok verzorgt een topsnelheid van 180 km/h en een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h neemt 11,9 seconden in beslag. Met deze motor neemt Suzuki het op tegen de Opel en Seat die vergelijkbare motorisering aanbieden voor de instap-Corsa en -Ibiza. Een wereld van verschil is het met de Polo waar Volkswagen als instapper een 65 pk sterk blok gebruikt.

Aan de buitenkant van de Swift zie je niet gelijk dat je met de kaalste versie van doen hebt. De standaard rode en tevens introductiekleur is de enige gratis kleur, maar daar zouden wij zeker niet om klagen. Spiegelkappen en handgrepen worden door Suzuki netjes meegespoten. Waar je een Comfort wel aan herkent, zijn de 15-inch stalen wielen met plastic doppen en de zwarte kunststofopvulling op de plek waar bij luxere uitvoering de mistlampen schijnen. Boven die lege gaten monteert Suzuki led-dagrijverlichting, in de koplampen vinden we halogeen units. Alleen in de meest kostbare 'Stijl' (v.a. € 19.299) en 'Sport' (€ 24.999) worden de koplampen met ledjes uitgevoerd, dat geldt ook voor de achterlichten.

Binnenin is de Swift van veel gemakken voorzien. Handbediende klimaatregeling, audio met mp3 en Bluetooth, elektrische ramen voor (achter niet) en dito bedienbare - maar niet inklapbare - spiegels zijn standaard aanwezig in de Japanner. Tuurlijk valt er ook wat aan te merken op het Comfort-pakket. Als enige van alle pakketten is deze namelijk niet voorzien van een achteruitrijcamera, hill-hold control en stoelverwarming. Ook getint glas gaat alleen aan de neus van een Comfort-rijder voorbij. Cruise-control is alleen bij de duurste varianten standaard aanwezig, wat ook voor de keyless start en automatische airconditioning met verschillende zones geldt.

De Comfort kan je iets luxer aankleden met een optionele armsteun tussen de voorstoelen (+ € 299), parkeersensoren achter (+ € 349) of een losse navigatie van TomTom (v.a. € 379). 17-inch lichtmetaal heeft een meerprijs van € 1.298. Een stap boven de Comfort staat de Select met een vanafprijs van € 17.099. Zaken als de achteruitrijcamera, 16-inch lichtmetaal en mistlampen aan de voorkant zijn dan wel bij de prijs inbegrepen. Voor wie zonder deze luxe uit de voeten kan, biedt de Comfort genoeg comfort.

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 344
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.