Back to Basics: Audi Q7

Plug-in de goedkoopste

Audi Q7 Pro Line
Audi Q7 Pro LineAudi Q7 Pro LineAudi Q7 Pro LineAudi Q7 Pro LineAudi Q7 Pro LineAudi Q7 Pro LineAudi Q7 Pro LineAudi Q7 Pro Line

Waar diesels door het Nederlandse  bpm-stelsel bij grotere SUV's vaak als voordeligere keuze werden gepresenteerd, doet Audi een slimme zet door een plug-in hybride Q7 aan te bieden. Dat scheelt zo € 11.000 met een diesel en zelfs € 20.000 met een benzineversie. Qua uitrusting maakt het echter weer niets uit, want altijd is de Pro Line de instapper.

Audi Q7 55 TFSI e Pro Line
€ 85.530

De plug-in hybride is dus - zoals ook wel te verwachten is - de voordeligste keuze bij Audi als het gaat om de Q7. Opmerkelijk feitje: van de reguliere Q7's is dat tegelijkertijd ook de sterkste versie. Met een gecombineerd vermogen van 381 pk  laat de 55 TFSI e de TDI's achter zich (goed voor maximaal 286 pk). Wie nog wat geld op zak heeft en uit is op meer vermogen, kan bij Audi nog aankloppen voor de 60 TFSI e met 456 pk (v.a. € 106.950) of de SQ7 met 507 pk (v.a. € 157.060). De prijslijst is verder heel overzichtelijk opgebouwd. Voor alle vier de basismotoren staan drie uitrustingsniveaus klaar: de Pro Line, Pro Line Plus en de Pro Line S. Voor de 55 TFSI e leveren de uitersten van deze niveaus een prijsverschil op van een kleine € 8.000. Tijd om te zien of extra geld de moeite waard is.

Exterieur

Bij een dergelijke vraagprijs van dik € 85.000 is het uiteraard niet de vraag of voorzieningen als airconditioning of cruisecontrol aanwezig zijn, maar gaat het om de luxe waaruit eigenaren kunnen kiezen. Neem de buitenkant. Net als bij alle andere uitvoeringen is deze 'Nachtzwarte' lakkleur de enige tint die geen meerprijs kent. Ook verschillende sierstukken, zoals de stootrand bij de deur of de lijst rondom de grille, worden in een zilvergrijze kleur gespoten. De Pro Line is echter wel te herkennen aan de zwarte lijsten rondom de ramen en de donkere dakrails. Qua wielen biedt Audi twee opties, van immer 18-inch. Het verschil zit hem alleen in een vijf- of tienspaaks ontwerp. Wel krijgt deze Q7 enkel parkeerhulp in de achterbumper. Om ze ook aan de voorkant van de grote neus te krijgen, vraagt Audi € 547 extra. Een achteruitrijcamera kost dan overigens nog eens € 664 extra.

Interieur

Binnenin de Q7 zit het hem wederom in de details. Neem de bekleding. Daarvoor heeft Audi een heel scala aan leersoorten klaarliggen. Als Pro Line moeten we het met de 'Twin'-soort doen. Die is in een 'Metropool' grijze kleur (foto's) beschikbaar, maar ook in het zwart. Prijzen voor andere leersoorten kunnen echter flink in de papieren lopen. De meest exclusieve soort kost € 5.601. Standaard laten de voorste stoelen zich wel verstellen (inclusief lendensteun). De Q7 is voorzien van een multifunctioneel lederen stuurwiel, maar die laat zich dan weer niet elektrisch verwarmen (+ € 307,34). Het brede dashboard krijgt standaard een centraal scherm voor de bediening van het MMI Navigatie Plus-systeem. De virtual cockpit zit daarbij inbegrepen. Een Bang & Olufsen geluidsinstallatie echter niet. Die kost nog eens - zit u? - € 8.613. Doordat de plug-in hybride de goedkoopste is, krijgt 'onze Q7' klimaatregeling die over drie zones verdeeld kan worden. Bij de overige Pro Line's kan dat over slechts twee zones.

In de basisversie zit je dus wel snor. De optielijst telt echter 35 pagina's. Daarmee kun je het zo gek maken als je maar wilt. Neem bijvoorbeeld een comfortsleutel die alles automatisch naar wens van die bestuurder instelt (+ € 1.387), een dvd-speler (+ € 211) of 21-inch wielen (+ € 4.187).

Signalement

Merk Audi
Model Q7 55 TFSI e quattro Pro Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 87.433

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 280 kW / 381 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 1.340 tpm
Accu capaciteit (bruto) 17 kWh
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 5.063 mm / 1.970 mm / 1.741 mm
Wielbasis 2.994 mm
Massa leeg 2.425 kg
Laadvermogen 720 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.700 kg / 750 kg
Banden255/60R18Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s
Brandstofverbruik 2,5 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 57 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.