Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Back to Basics: Audi E-tron

Zo dicht mogelijk bij die halve ton

116
Audi e-tron Back to Basics
Audi e-tron Back to BasicsAudi e-tron Back to BasicsAudi e-tron Back to BasicsAudi e-tron Back to BasicsAudi e-tron Back to BasicsAudi e-tron Back to BasicsAudi e-tron Back to BasicsAudi e-tron Back to Basics
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
2 februari 2019 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to basics:

 Zijn basismodellen nog altijd 'showroomlokkertjes', of kun je daadwerkelijk gelukkig worden met een instapper? In 'Back to basics' zoeken we het uit!

Deze week maakte Audi de definitieve Nederlandse prijslijst van de E-tron wereldkundig. Anno 2019 is de voordeligste versie van zo’n elektrische bijtellingsknaller relevanter dan ooit, dus is het hoog tijd om uit te vissen wat je krijgt als de magische grens van € 50.000 enigszins in de buurt moet blijven.

Audi E-tron - €84.100

Met een vanafprijs van €84.100 gaat de E-tron net als z’n concurrenten ruimschoots over die grens heen, maar zoals we eerder hebben gezien valt er nog altijd voordeel te behalen. Toch zal er het nodige veranderen in het EV-landschap. Waar zakelijke rijders voorheen eenvoudigweg meer voordeel kregen door voor een dure uitvoering te kiezen, loont het nu de moeite om het ‘grensoverschrijdende bedrag’, waarover 22 procent dient te worden bijgeteld, zo beperkt mogelijk te houden. Eerder bekeken we al wat een eenvoudige Tesla Model S te bieden heeft, nu is het tijd om de kersverse Audi-concurrent onder de loep te leggen.

Net als bij de Jaguar I-Pace en de aanstaande Mercedes-Benz EQC is de Audi E-tron vooralsnog leverbaar met slechts één aandrijflijn. De 55 quattro, zoals die versie officieel heet, levert dik 360 pk onder normale omstandigheden en 408 pk in de zogenaamde ‘boostfunctie’. Met een accu van 95 kWh komt de auto ‘tot’ 417 km ver volgens de WLTP-cyclus. Standaard beschikt de auto over een wisselstroomlader van 11 kW, waardoor een volledige laadsessie aan een reguliere laadpaal minimaal zo’n 9 uur in beslag neemt. Een 22 kW-optie komt ook beschikbaar, maar ontbreekt vooralsnog op de prijslijst.

Audi e-tron Back to Basics

Wie de configurator aanzwengelt, komt als eerste voor de keuze tussen een regulier en een ‘Advanced’ exterieur te staan. Laatstgenoemde voorziet in carrosseriedelen in contrastkleur en 20- in plaats van 19-inch wielen en is € 1.700 duurder. Die nemen we dus niet, met als bonus dat de gestroomlijnde wielen van de standaarduitvoering lekker herkenbaar zijn. Wielen met een soortgelijk design zijn er overigens ook in de maat 21 inch, uiteraard tegen een forse bijbetaling.

Het straatbeeld opfleuren zit er helaas niet in voor de zuinig ingestelde E-tron-koper, want alleen het wat saaie Briljantzwart wordt zonder meerprijs op de auto gespoten. Wie (fors) bijbetaalt, kan zoals te doen gebruikelijk bij Audi z’n nieuwe auto in elke denkbare kleur laten afleveren. Voordeel van het zwart is dan weer wel dat de niet-meegespoten wielkastranden en bumperdelen minder opvallen. Wie dat wel in kleur wil, dient de optie 'vollak' aan te vinken. Ledkoplampen zijn standaard aanwezig, maar voor het ingenieuze matrix-led vraagt Audi €1.751 meer. De zijruiten worden standaard afgewerkt met een lijst in aluminium; dakrails ontbreken. Laden geschiedt standaard via het laadpunt aan de bestuurderszijde, maar optioneel biedt Audi een tweede exemplaar aan de passagierskant aan. Het genoegen om altijd handig bij de laadpaal te staan kost €543.

Ook het interieur is in standaardvorm een wat somber geheel. De standaardstoelen zijn met een zwart stofje bekleed, laten zich handmatig verstellen en zijn niet voorzien van ventilatie of verwarming. Het stuurwiel krijgt standaard vier spaken; in totaal is er keuze uit maar liefst zes verschillende stuurwielvarianten. Wie wil, kan zeker in het interieur lekker losgaan met de opties. Tal van leersoorten, stoelvarianten, hemelbekledingen en sierelementen worden aangevuld met opmerkelijke zaken als een verstelbare ‘comfortmiddenarmsteun’. Audi’s inmiddels bekende, nieuwe ‘touch-MMI’ geeft pas als er is bijbetaald de ‘haptische feedback’ waarover zoveel wordt gesproken en worden dan meteen in ‘glas-optiek’ uitgevoerd. Dat betekent dat de rij knoppen onder het onderste scherm optisch één geheel wordt met dat scherm, terwijl deze toetsen in de standaard E-tron duidelijk als zodanig herkenbaar zijn.

Audi e-tron Back to Basics

Een ander typisch E-tron-kenmerk dat niet standaard is, zijn de ‘virtiual mirrors’. De buitenspiegel-vervangende camera’s kosten €1.857. Wie ze niet bestelt, krijgt uiteraard ‘gewoon’ buitenspiegels en een leeg vlak op de plek waar bij rijker uitgeruste uitvoeringen het beeld van de camera’s wordt weergegeven. Gelukkig krijgt de E-tron ook de nodige zaken wél standaard mee. Zo noteren we navigatie, een audiosysteem, klimaatregeling met twee zones, lane departure warning, een uitgebreide 360-graden-parkeerhulp en, jawel, luchtvering. Ook cruisecontrol is standaard. Klachten zijn er natuurlijk ook: zo moet je bijbetalen voor de mogelijkheid om handsfree te bellen en muziek af te spelen via Bluetooth, DAB-radio, keyless entry, een ‘opbergpakket’ voor de bagageruimte en een digitaal instrumentarium dat zich ook daadwerkelijk naar wens laat indelen.

  • Houd me op de hoogte over de Audi E-tron
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Audi Audi E-tron Back to basics Elektrische Auto

Uitgelicht aanbod

    Audi e-Tron 55 408pk quattro edition 95 kWh + Achteruitrijcamera + Stoelverwarming

    Audi e-Tron 55 408pk quattro edition 95 kWh + Achteruitrijcamera + Stoelverwarming

    • 2022
    • 1 km

    € 69.850

    Audi e-Tron 55 quattro S 408pk Quattro edition 95 kWh + Privacy Glas + Achteruitrijcamera

    Audi e-Tron 55 quattro S 408pk Quattro edition 95 kWh + Privacy Glas + Achteruitrijcamera

    • 2022
    • 1 km

    € 96.550

    Audi e-Tron 55 408pk Quattro S-Line 95 kWh Luchtvering, Panorama dak, Afneembare trekhaak

    Audi e-Tron 55 408pk Quattro S-Line 95 kWh Luchtvering, Panorama dak, Afneembare trekhaak

    • 2021
    • 11.602 km

    Op aanvraag

Meer Audi e-Tron occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi E-Tron

    199
    • 13 april 2020

Lezersreacties (116) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi e-Tron specificaties
  • Audi e-Tron occasions
  • Audi e-Tron video's
Advies en informatie
  • Audi e-Tron tests
  • Audi e-Tron gebruikersreviews
  • Audi e-Tron index
PREMIUM
Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

Geheel tegen de heersende trends in mag de Audi SQ5 zijn dikke V6 TDI ook na de facelift houden....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    Audi e-tron 55 quattro S edition (2021)

    2
    • 26 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Audi e-Tron (2020)

    Audi e-Tron (2020)

    14
    • 15 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

    Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

    22
    • 30 december 2021
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus (2020)

    Audi e-tron 50 quattro Launch Edition Plus...

    3
    • 11 november 2021
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

    Audi e-tron 55 quattro S edition (2020)

    48
    • 18 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron 55 quattro (2019)

    Audi e-tron 55 quattro (2019)

    18
    • 7 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business edition Plus (2020)

    Audi e-tron Sportback 50 quattro Business...

    12
    • 27 februari 2021
meer reviews
Audi e-tron S Sportback - Rij-impressie

Audi e-tron S Sportback - Rij-impressie

59

Zoals er van vrijwel elke Audi een S-versie bestaat, kon die voor de E-tron vanzelfsprekend...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback - Dubbeltest

    Audi SQ5 Sportback vs. Audi E-tron S Sportback...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Audi E-tron in de praktijk

    Zo ver komt de Audi E-tron in de praktijk

    365
    • 20 maart 2022
  • Nieuws
    Audi E-Tron S en S Sportback ruim €16.000 goedkoper

    Audi E-Tron S en S Sportback ruim €16.000...

    107
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi E-tron Sportback betrapt

    Gefacelifte Audi E-tron Sportback betrapt

    48
    • 1 maart 2022
  • Nieuws
    'Audi E-tron gaat Q8 e-tron heten'

    'Audi E-tron gaat Q8 e-tron heten'

    43
    • 11 januari 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Audi E-tron laat meer van zich zien

    Gefacelifte Audi E-tron laat meer van zich...

    20
    • 6 december 2021
  • Nieuws
    Audi E-tron krijgt facelift

    Audi E-tron krijgt facelift

    42
    • 24 november 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    43
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden