AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Azië moet balans groei/milieu vinden'
Groeimarkten als China en India moeten voorkomen dat ze te veel afhankelijk raken van de auto als vervoermiddel. Dit kan een desastreuze invloed hebben op het klimaat.
Dat zegt Rajendra Pachauri, hoofd van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), in een interview met persbureau Reuters. Pachauri meent dat investeringen in het bus- en treinnetwerk essentieel zijn om de vervuiling te beperken.
Dat de oproep van Pachauri niet zo gek is, blijkt als we de cijfers erbij pakken. China is nu al wereldwijd de tweede automarkt en ook India is in opkomst. De beide automarkten groeien jaarlijks met 20 procent. Nu Tata met de extreem goedkope Nano komt, wordt de auto opeens voor miljoenen mensen bereikbaar.
Alleen beter openbaar vervoer is echter genoeg, aldus het hoofd van het IPCC: "Er moet een verandering in lifestyle optreden bij de mensen in Azië en ze moeten zich bewust worden van de milieuproblematiek. Maar hier ligt ook een verantwoordelijkheid voor het westen: je kunt de mensen in China en Azië niet vragen dingen te laten voor het milieu terwijl je zelf allerlei luxe goederen gebruikt."
Dat de oproep van Pachauri niet zo gek is, blijkt als we de cijfers erbij pakken. China is nu al wereldwijd de tweede automarkt en ook India is in opkomst. De beide automarkten groeien jaarlijks met 20 procent. Nu Tata met de extreem goedkope Nano komt, wordt de auto opeens voor miljoenen mensen bereikbaar.
Alleen beter openbaar vervoer is echter genoeg, aldus het hoofd van het IPCC: "Er moet een verandering in lifestyle optreden bij de mensen in Azië en ze moeten zich bewust worden van de milieuproblematiek. Maar hier ligt ook een verantwoordelijkheid voor het westen: je kunt de mensen in China en Azië niet vragen dingen te laten voor het milieu terwijl je zelf allerlei luxe goederen gebruikt."
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
BYD Dolphin Surf: pas net in Nederland, maar wereldwijd al miljoen keer verkocht
Nieuws
Mercedes-Benz VLE: belangrijke elektrische Mercedes-bus met uithoudingsvermogen
Nieuws
Stellantis vreest voor Europese fabrieken vanwege uitstooteisen
Nieuws
Meer dan 75 bruggen en viaducten kunnen na 2028 niet worden opgeknapt
Nieuws