AutoWeekend Top-10: VriMiBolides
Aan alles komt een einde, zo ook aan de VriMiBolide. Na zo'n 125 edities werd de spoeling telkens dunner, het aantal iconen uit de autohistorie is immers ook eindig.
En dus besloten we dat het voorlopig even mooi was wat betreft de VriMiBolide. Wellicht dat we in de toekomst weer opnieuw iconen gaan behandelen op de vrijdagmiddag, maar we zullen de komende periode als redacteuren om jullie waardering gaan strijden in de nieuwe rubriek 'De Redactie Raadt Aan'.
We konden het echter niet over ons hart verkrijgen om zomaar te stoppen met de VriMiBolide en dus gaan we de tien best bekeken edities voor je op een rijtje zetten in deze speciale AutoWeekend Top-10.
Dus even voor de duidelijkheid: dit zijn niet onze tien favoriete modellen uit de autohistorie, maar de auto's die het meeste aandacht van jullie kregen.
10. Citroën CX GTi Turbo. Excentrieke auto's zijn de typische VriMiBolides en dus is het niet eens zo vreemd dat deze auto de lijst aftrapt. Een speciale versie van een op zichzelf al interessante auto biedt immers gespreksstof te over bij het onvermijdelijke schaaltje bitterballen.
9. Volvo 850 T5-R. De auto die het imago van Volvo een enorme passie-injectie gaf. In de eerste plaats natuurlijk vanwege z'n verrassende optreden in de racerij en stiekem was het ook wel heel stoer dat de dienders in Blik op de Weg juist deze bolide gebruikten om 's lands scheurneuzen een schrobbering te geven...
8. Opel Kadett GSI 16V. Excentriekelingen zijn natuurlijk leuk, maar natuurlijk helpt een stukje herkenbaarheid ook goed mee in de populariteit. Vrijwel iedereen kent deze auto, en de VriMiBolide was een mooie gelegenheid om weer eens weg te dromen bij de imposante hot hatch die de Golf GTI-bezitters in de vorige eeuw slapeloze nachten bezorgde.
7. Citroën BX GTI. Een rechtstreekse concurrent voor de Kadett GSI 16V, deze snelle BX. De snelheidsduivels die zich wilden onderscheiden, hadden een goeie aan deze Fransoos. Rationeel bezien is de Opel wellicht beter, maar de rappe BX heeft 'm toch maar mooi afgetroefd in deze Lijst der Lijsten.
6. Mega Track. De auto met de hoogste 'wat-is-dat-nou-factor' in dit lijstje is zonder meer deze Mega Track en waarschijnlijk is daat de hoge notering voor een belangrijk deel aan toe te schrijven. Maar los daarvan: deze Franse kolos is toch ook gewoon übercool, superchill en vet?
5. BMW 767i. De BMW 7-serie is op zich geen bijzondere auto en daarnaast is-ie er ook niet als M7. Maar een exemplaar met zestiencilinder, dat verandert de zaak natuurlijk compleet. En dus duikt deze 767i als eerste op in het linkerrijtje.
4. Mercedes S70 AMG. 55- en 63-AMG-modellen kent iedereen, maar de S 70 AMG is een ander verhaal. En dus had dit V12-monster, dat nooit in grote aantallen werd geproduceerd, een grote klikfactor. Net niet genoeg voor een plek in de top-3, maar het scheelde weinig.
3. BMW M3 CSL. BMW doet het goed, blijkt uit de populariteit van een van de speciaalste BMW's M3, de CSL. De E46 M3 CSL is natuurlijk een parel, maar juist ook de obscuriteit van de E36-versie maakte dit tot een artikel dat veel interesse opwekte. Denken wij.
2. Mercedes 500E. Jawel, alwéér een Mercedes. Ditmaal de fameuze 500E, die -in de huidige Volkswagen Group-tijden ondenkbaar- dankzij hulp van Porsche de degelijke E-klasse tot een heus kanon maakte. Genoeg om te bespreken, zo bleek.
1. Opel Omega V8. De absolute topper aller VriMiBolides was echter de Opel Omega V8. En zo'n onbekende auto wekt natuurlijk ook wel nieuwsgierigheid. Want Opel zal toch wel niet zo gek zijn geweest dat ze een Corvette-V8 in de Omega hebben gelepeld. Toch?
Wat was jullie favoriete VriMiBolide? Laat het weten in de comments!