Redactie Raadt Aan: de eerste keer
Na zo'n 125 VriMiBolides hebben we het kaf inmiddels wel van het koren gescheiden. Deze nieuwe rubriek Redactie Raadt Aan neemt z'n plekje op de vrijdagmiddag in. We geven onszelf een budget en gaan onderling de strijd aan om met de leukste auto op de proppen te komen die we op AutoTrader.nl kunnen vinden.
Deze week: Wat koop je als je net je rijbewijs hebt, en 1.500 euro hebt gespaard voor je eerste auto?
Voorwaarden
Budget: maximaal 1.500 euro
Zitplaatsen: minimaal 4 (je wilt je vrienden meenemen)
Bouwjaar: niet belangrijk
Maximaal 100 pk (anders grotere kans op ongelukken)
Maximaal 1.000 kg (lage mrb)
Alexander Inia
Merk en model: Nissan Almera 1.4 Pulsar Sport (foto 1, 2 en 3)
Vraagprijs: 1.450 euro
Vermogen: 87 pk
Verbruik: 7,0 l/100 km (1 op 14,3)
Mrb: 115-131 euro per kwartaal
Wat is het: Ondanks het 'Sport' in de naam bepaald niet de meest dynamische hatchback die je rond de eeuwwisseling kon kopen.
Waarom deze: Wie maling heeft aan het wat suffige imago krijgt enorm veel auto voor z'n geld. De Almera is betrouwbaar en dit exemplaar heeft ABS, airco en een radio-cd-speler. En dan ook nog eens minder dan twee ton op de teller.
Minpuntjes: Dat imago dus, en met z'n 1.055 kg is-ie wat duurder in de mrb.
Lars Krijgsman
Merk en model: Lada Samara 1.5i Baltic L 1997 (foto 4, 5 en 6)
Vraagprijs: 950 euro
Vermogen: 70 pk
Verbruik: 7,5/ 100 km
Mrb: 78-81 euro per kwartaal
Wat is het: Lada's zouden onbetrouwbaar en onderhoudsgevoelig zijn. Wie deze hardnekkige mythe gelooft, kunnen we geruststellen. Deze Samara is van na 1996, en is dus een op de Europese markt gerichte Baltic. De Baltics werden niet in Rusland, maar in Finland in elkaar gezet - met hoogwaardigere onderdelen. Een lekkere no-nonsense vijfdeurshatchback!
Waarom deze: Deze vijfdeurs-Baltic (één van de 14.000) ziet er met z'n spatlapjes, achterspoiler en rode biesje op de flank knap uit en heeft slechts 67.000 aantoonbare kilometers asfalt verkend. Beproefde en eenvoudige techniek die iedereen met een hamer kan onderhouden. Hij weegt 945 kg, heeft vijf portieren, biedt behoorlijk wat ruimte en de kans is klein dat er in je directe omgeving nog een staat.
Minpuntjes: Lust een slokje, is niet zo snel en bij lange na niet zo stoer als een Golfje of Astra. Haast moet je ook niet hebben: Z'n topsnelheid ligt op 158 km/h en om de 100 km/h te halen heeft de 8-klepper 14,5 seconden nodig.
Het betreft een L-uitvoering, dus meer dan een autoradio hoef je vanbinnen niet te verwachten - al heeft de eerste eigenaar zo te zien bijbetaald voor een airbag! Ach, wat er niet op zit, kan ook niet stuk. Toch?
Matthijs de Kruijff
Merk en model:Mitsubishi Lancer 1.3 GLi (1999) (foto 7, 8 en 9)
Vraagprijs: 1.450 euro
Vermogen: 75 pk
Verbruik: 6,9 l/100 km (1 op 14,5)
Mrb: 94-106 euro per kwartaal
Wat is het: Niet spannend, wel praktisch. Ruime en zuinige Japanner. Door de jaren heen zijn er wereldwijd vele miljoenen Lancers verkocht.
Waarom deze: Deze Lancer staat er nog hartstikke netjes bij en heeft nog geen twee ton gelopen. Niet voorzien van overbodige luxe, maar wél van een trekhaak en knappe wieltjes! Weegt nog geen 1.000 kg en is daarmee lekker voordelig voor een auto van zo'n omvang.
Minpuntjes: Absoluut geen racemonster en ietwat braaf. Had wat meer opties mogen hebben, maar ach …
Joas van Wingerden
Merk en model: Peugeot 205 1.4 Generation 1998 (foto 10, 11 en 12)
Vraagprijs: 950 euro
Vermogen: 75 pk
Verbruik: 7,3 l/100 km (1 op 13,7 km)
Mrb: 55-63 euro per kwartaal
Wat is het: Eén van de laatste 205'jes ooit. De Generation-uitvoering was de relatief luxe uitzwaai-editie van dit enorm succesvolle model.
Waarom deze: Als je aan je eerste auto gaat beginnen, moet je wat mij betreft niet te hoog inzetten. Een betrouwbaar model met een niet al te hoge kilometerstand en lage maandlasten, dát is wat je zoekt. Laat deze prachtige Ferrari-rode Franse schone dat nou allemaal in zich hebben. De kilometerstand is NAP-nauwkeurig en bedraagt net iets meer dan 1,5 ton. De auto heeft een trekhaak, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en een radio-cd-speler. Met een gewicht van 780 kilo zit dit bakkie ook nog eens heel gunstig qua wegenbelasting. Verder nog iets? O ja, ik heb zelf ook met plezier een 205 gereden, aanradertje!
Minpuntjes: Hoewel de auto prima mee zal komen in het verkeer, hoef je 'm niet te kopen voor stoplichtsprintjes, dynamisch weggedrag of een schitterend geluid. Dit is gewoon puur pretentieloos comfort.
Wie heeft de beste keus gemaakt? Geef je mening in de comments en stem in de peilstok rechts van dit artikel!