AutoWeek Top 50: Porsche Cayenne

Porsche Cayenne eerste generatie
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week gaat het over de controversiële Cayenne, die stiekem cruciaal voor Porsche was.

Rond de eeuwwisseling zat Porsche met een groot probleem: de 911 en Boxster verkochten weliswaar behoorlijk voor sportwagens, maar deze twee modellijnen waren niet genoeg voor een gezonde boekhouding. De financiële afgrond gaapte nadrukkelijk voor de directie in Zuffenhausen.

Daarom nam Porsche een besluit waar de puristen nog altijd van zullen gruwen: de ingenieurs kregen de opdracht een heuse SUV te ontwikkelen, totaal iets anders wat we tot dan toe gewend waren van het sportwagenmerk.

De Cayenne kwam in 2002 op de markt. Porsche maakte het de puristen bepaald niet makkelijk, want de vormgeving viel zeker niet bij iedereen in de smaak. Technisch was de auto echter zeker Porsche-waardig: de auto stond z'n mannetje in het terrein en tegelijkertijd had-ie de beste wegligging van alle grote SUV's.

De doelgroep snapte in ieder geval dat het in het leven om het innerlijk gaat: in de verkoopstatistieken deed de Cayenne het uitstekend. Of zou het prestigieuze Porsche-logo op de motorkap de verkopen een enorme impuls hebben gegeven?

Hoe het ook zij, de enorme winstmarge op de Cayenne in combinatie met de voor Porsche enorme aantallen zorgde ervoor dat het merk financieel de zaakjes ineens een stuk beter op orde had. En zodoende bijvoorbeeld ook de Panamera kon gaan ontwikkelen.

In 2010, na acht jaar trouwe dienst, kwam er een geheel nieuwe Cayenne. Die is er sinds de facelift inmiddels ook als plug-inhybride. De huidige deelt z'n techniek met de Touareg en de Q7. De nieuwe generatie van die Audi, gepresenteerd in Detroit, zal ook weer als basis dienen voor de volgende generatie Cayenne. Die laat echter nog een paar jaar op zich wachten.

Dus wat je ook van de Cayenne vindt, zonder deze auto hadden we mogelijk niet meer van briljante auto's als de 911 Turbo, 918 Spyder, 997 GT3 RS 4.0 en de Cayman GT4 kunnen genieten. En dat maakt de SUV tot een onmisbare auto in deze AutoWeek Top 50.

Wat vind jij van de Porsche Cayenne? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.