AutoWeek Top 50: Citroën C4 Cactus

Prikkelbaar type geeft Citroën z'n karakter terug

Citroen C4 Cactus
Citroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroen C4 CactusCitroën C4 Cactus Adventure ConceptCitroen C4 Cactus Airflow 2L conceptCitroën Cactus M ConceptCitroën Cactus ConceptCitroën Cactus Concept
Vorig jaar bracht Citroën een model op de markt waarvan weinigen hadden gedacht dat-ie zo trouw zou blijven aan de extravagante concept-car die z'n komst aankondigde. De gewaagde keuze bleek een uitstekende; de C4 Cactus gaf Citroën z'n eigenwijze identiteit terug en het publiek weet dat op waarde te schatten.

Met alle respect voor de Citroëns van de afgelopen twee decennia; het waren - een enkele uitzondering als de C6 daargelaten - niet de meest fantasierijk vormgevegen modellen. En was dat juist niet een van de belangrijkste redenen om voor een product met 'double chevron' te kiezen? Juist. Dat besef begon bij Citroën ook door te dringen; met het bouwen van dertien in een dozijn-auto's ga je de oorlog niet winnen. Niet als je een historie hebt die uitpuilt van de eigenzinnige modellen, althans.

De eerste aanzet voor de C4 Cactus werd in 2007 gegeven met een studiemodel dat de naam C-Cactus droeg maar de concept-car uit 2013, gewoon 'Cactus' geheten, zag er al stukken levensvatbaarder uit. Met z'n stoere koetswerk, smalle spleetoogjes en gekke rubber matten aan de zijkant was het desondanks echt zo'n auto die na een paar autoshows met stille trom door de zijdeur af zou kunnen gaan.

Daarom was het des te verheugend dat Citroën die concept-car een jaar later in vrijwel ongewijzigde vorm in productie nam, inclusief tot Airbump omgedoopte rubber luchtkussentjes op de portieren, grote dakrails, 'doorlopende' voorbank en een eenvoudig maar robuust opgezet dashboard met digitaal instrumentarium.

De Cactus mocht aansluiten in de C4-familie en degradeerde daarmee de 'gewone' C4 direct tot muurbloempje. Het publiek herkende de recalcitrante roots van het merk en sloot de Cactus vanaf het begin af aan in de armen. In Nederland staat de verkoopteller al op dik 7.000 exemplaren (ruim 60.000 in heel Europa) en dat is best veel voor zo'n gedurfd vormgegeven model. Of het je smaak is of niet; de Cactus heeft Citroën z'n smoel teruggegeven.

Wat vind jij van de C4 Cactus? Laat het weten in een reactie hieronder en vergeet niet te stemmen via de poll (alleen op de website, niet in de app)!

Lezersreacties (138)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.