AutoWeek 29: Eerste elektrische occasiondubbeltest
Voor veel automobilisten is het nog een brug te ver, elektrisch rijden. Voor de één omdat de actieradius niet toereikend is, voor de ander omdat de prijs van een EV te hoog is. Voor die laatste groep breekt echter een interessante periode aan: de eerste gebruikte elektrische auto's stromen namelijk de occasionmarkt op. En als de kop er eenmaal af is, kelderen de prijzen van deze EV's aanzienlijk. Wij gingen op pad met een tweedehands Renault Fluence en Citroën C-Zero, twee auto's die je momenteel voor minder dan de helft van het oorspronkelijke aankoopbedrag kunt krijgen.
Nog zo'n financiële klapper, maar dan voornamelijk voor de zakelijke markt, is de Volvo V40 D4 Business – de naam zegt het al. Ondanks zijn vermogen van 190 pk en 400 Nm koppel is deze Zweed goed voor slechts 14 procent bijtelling. Dat betekent dat je in 7,5 seconden naar de 100 km/h blaast en tóch nog enigszins milieubewust bezig bent. Nou ja, je begrijpt wat we bedoelen …
Ook Mini is hard aan het werk geweest om van de Countryman een bijtellingsvriendelijk SUV'tje te maken, en het is ze gelukt. Dankzij een uitstoot van 111 g/km rijdt leasend Nederland de vernieuwde Countryman met 20 procent bijtelling. En dat is goed nieuws, want volgens het merk is één op de drie verkochte Mini's in Nederland een Countryman.
In de categorie 'Waarom? Omdat het kan!', stapten we op uitnodiging van Honda op een … grasmaaier. De snelste ter wereld, om precies te zijn. De Mean Mower, zoals de Japanners het (on)ding liefkozend noemen, weegt slechts 140 kilo, maar het vermogen is opgevoerd tot 109 pk, waardoor hij in slechts 4 seconden naar de 100 km/h schiet. Testredacteur Marco Gorter: "Maak kennis met het meest fantastische stuk zinloosheid van het jaar!"
In onze dubbeltest zetten we twee Dikke Duitsers tegenover elkaar die samen goed zijn voor bijna 700 pk: de hagelnieuwe BMW M235i en de Mercedes-Benz CLA 45 AMG. De kenners begrijpen bij het zien van die typeaanduidingen meteen dat dit maar één ding kan betekenen: vuurwerk. Welke van deze twee premiumbommetjes gaat met de zege aan de haal?
En we hebben nog een zuinigheidsvergelijk: onze duurtest-Jetta Hybrid neemt het op tegen één van zijn voorouders, de Volkswagen Lupo 3L. Die Lupo was destijds ongekend zuinig met zijn door de fabriek opgegeven verbruik van slechts 3 liter benzine op 100 kilometer. Onze hybride Jetta is in theorie iets minder zuinig, maar we durven het toch aan. Drie keer raden welke auto ook in praktijk de zuinigste blijkt!
Verder drie testdossiers met een Toyota Auris op louter benzine, een met uitsterven bedreigde Volkswagen Touareg 3.0 TDI en een heel interessante spaardiesel, de Peugeot 208 e-Hdi 92 pk 85 g. Bovendien hebben we een hoop mensen blij gemaakt door drie prachtige Vakantiekarren uit te delen; lees er meer over in ons verslag. Ook leuk: een Lancia Thema 8.32 uit 1989 met een heuse Ferrari-motor op de Rollenbank. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar laat je vooral verrassen en haal AutoWeek 29 in huis!
Ondanks het prachtige weer geen zin om naar buiten te gaan? Bestel AutoWeek dan online!