AutoWeek 13: De stem van Mercedes' nieuwe C-klasse
Terwijl Audi en BMW in Nederland vrijwel alle aandacht naar zich toe trekken, moet Mercedes-Benz genoegen nemen met een rol als derde wiel aan de wagen. Kan het merk uit Stuttgart zich met de nieuwe C-klasse eindelijk laten gelden? We rijden onze eerste kilometers met de nieuweling.
Tevens maken we kennis met niet één, maar twéé Eco-varianten van de Volkswagen Golf: de hybride GTE, die de combinatie 'GT 'zeker verdient, want hij levert maar liefst 204 pk. En dat terwijl hij voor 7 procent bijtelling in aanmerking komt. Daarnaast rijden we met de volledig elektrische E-Golf, die zich net zo makkelijk laat bedienen als een Golf met uitlaat.
Met de eerste Qashqai bleek Nissan goud in handen te hebben. Een golf aan gelijksoortige auto's volgde. In een triotest neemt de nieuwe Qashqai het op tegen de Suzuki SX4 S-Cross en de Mazda CX-5. Heeft de jongste generatie het ook in zich om een gat in de markt te vullen?
In een posterstory belichten we de Seat Leon Cupra die op de Nürburgring het ronderecord voor voorwielaangedreven productieauto's scherper stelde.
In onze rubriek Start trappen we af met de Toyota Prius. Hij zette de hybride op de radar van de automobilist, maar raakt langzamerhand ondergesneeuwd door soortgenoten. Toyota laat dat niet op zich zitten en maakt de komende Prius niet alleen innovatiever, maar ook hipper en spannender.
Anticiperen op welke verkeerssituatie in het verschiet ligt en alvast de goede versnelling kiezen voor de manoeuvre die komen gaat, dat kunnen alleen mensen. Auto's zijn daar zelf natuurlijk niet toe in staat. Of toch wel? BMW toont met zijn Proactive Driving Assistant dat een auto helemaal niet voor ons mensen hoeft onder te doen.
In Autoliefde Roest Niet treffen we de eigenaar van een puntgave Citroën CX uit 1974. Hij houdt met deze verre voorvader van de C6, die ook al ter ziele is, een vleugje ouderwetse Franse flair in leven.
In Occasions komt een youngtimer voorrijden, die bereikbaarder is dan je denkt; de Jaguar XJ, die tussen 1994 en 2002 geproduceerd werd.
Verder passeert de op bescheiden wijze gefacelifte Fiat 500 met sterkere Twin-Air-motor de revue.