AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Autoverkopen in China stijgen 37 procent
24
Hier is het misschien dan kommer en kwel, in China doet de autobranche een rondedansje omdat de verkoop in april met liefst 37 procent is toegenomen.
In april zijn in China 831.000 personenauto's verkocht. Dan is een stijging van liefst 37 procent ten opzichte van het vorige jaar. Het succes is vooral te danken aan maatregelen van de regering waarbij de aanschaf van kleine auto's wordt gestimuleerd. De verkoopstijging in de categorie tot en met 1,6-liter steeg daardoor met 56 procent. Maar ook andere segmenten deden het goed. Auto's tussen de 1,6- en 2,2-liter scoorden een plus van 2,2 procent en in de categorie van 2,0- tot 2,5-liter was er een toename van 5,2 procent.
In China groeit de autoverkoop al voor de vierde achtereenvolgende maand. In maart is er een plus geboekt van vijf procent en over het gehele eerste kwartaal bedraagt de winst 3,9 procent. Inclusief busjes en vrachtauto's zijn in april 1,15 miljoen voertuigen verkocht. In de eerste vier maanden zijn de verkopen met 9,4 procent gegroeid tot 3,83 miljoen. In Amerika zijn in die periode slechts drie miljoen voertuigen verkocht.
De regering heeft 733 miljoen dollar gereserveerd om de autoverkoop op peil te houden; met name in de gebieden buiten de stad worden daarvoor subsidies uitgedeeld. "De overheidsmaatregelen helpen en de autobranche is de eerste sector die profiteert van het economische herstel in China", vindt Rao Da, de voorzitter van de China Passenger Car Association.