Autoverkoop EU in oktober naar nieuw dieptepunt
Laagste aantal sinds ACEA het bijhoudt
In oktober zijn opnieuw veel minder nieuwe personenauto's op kenteken gezet in Europa dan een jaar eerder. Dat gebeurt al voor de vierde maand op rij, meldt autobranchevereniging ACEA, die het wereldwijde chiptekort als een van de oorzaken aanwijst.
In totaal werden er vorige maand 665.001 nieuwe auto's verkocht in de Europese Unie. Dat is het laagste aantal sinds ACEA begon met het bijhouden van de cijfers. Ten opzichte van een jaar eerder werden er ruim 30 procent minder nieuwe auto's op kenteken gezet. De grote markten Italië, Duitsland en Frankrijk trokken het gemiddelde naar beneden. In Nederland werden 23,7 procent minder nieuwe auto's verkocht.
Over de eerste tien maanden van het jaar gemeten gaan de zaken in 2021 nog wel beter dan in coronajaar 2020. Eerder in het jaar was er namelijk sprake van inhaalverkopen nadat de autoverkopen in 2020 ver waren weggezakt. Tot en met oktober liggen de personenautoverkopen in de EU 2,2 procent voor op die van vorig jaar. Duitsland doet het van de grote automarkten het duidelijkst minder goed dan dat. Daar werden ruim 5 procent minder auto's verkocht dan in de eerste tien maanden van 2020. Ook in Nederland verkochten auto's vorig jaar beter dan dit jaar. De teller staat hier voor de eerste tien maanden van 2021 op -7,1 procent. De Bovag en de Rai Vereniging verwachten dat het volgend jaar iets aantrekt, maar dat de verkoop van nieuwe auto's nog altijd achterblijft ten opzichte van 2019.
In oktober was Stellantis de succesvolste autofabrikant in de EU, met een marktaandeel van 22,2 procent. Daarmee haalde het concern de Volkswagen Group in. Vooral van het merk Volkswagen werden aanzienlijk minder auto's verkocht. Over de eerste tien maanden van dit jaar is de Volkswagen Group nog wel het grootst.