Auto-onderhoud maakt inhaalslag

Recordaantal garagebeurten

Fast fitter

De Nederlandse autobedrijven hebben afgelopen jaar een recordaantal onderhoudsbeurten en reparaties verricht, zo blijkt uit onderzoek van brancheverenigingen Bovag en RAI, die deze cijfers uitleggen als een opleving na de crisis.

Tussen 2010 en 2014 leverden de Nederlandse autobedrijven tezamen een miljard euro aan omzet in. Dat hakte er in combinatie met de dalende nieuwverkopen extra hard in. "Veel autobedrijven hadden hierdoor moeite hun hoofd boven water te houden", vertelt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag. Afgelopen jaar telde de autobranche 15,6 miljoen onderhoudsmomenten, anderhalf miljoen (elf procent) meer dan het jaar ervoor. "Die inhaalslag was in meerdere opzichten ook wel echt nodig", aldus Eckhardt. "In 2011 werd aan ruim een op de vijf auto's op de weg geen onderhoud gepleegd, geen prettig idee."

Afgelopen jaar hebben ruim 7,2 miljoen personenauto's een werkplaats bezocht (inclusief APK-keuringen), dat is een kleine negentig procent van het totale wagenpark; het hoogste aandeel sinds 2009, toen dit onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd. Het dieptepunt lag in 2011, toen een kleine tachtig procent een werkplaats binnen kwam.

In 2016 kregen merkdealers en universele garages vrijwel evenveel klanten in de werkplaats, terwijl voorgaande jaren de merkdealers nog de overhand hadden. Beide bedrijfssoorten kregen zo'n 5,7 miljoen auto's aangeboden. De fastfitters voerden 1,3 miljoen beurten en reparaties uit, 2,8 miljoen beurten werden uitgevoerd door particulieren (door henzelf of door een al dan niet handige buurman, oom of neef). Opmerkelijk is dat het aantal zelf uitgevoerde beurten en de klandizie van fitters door de jaren heen vrij stabiel blijft, terwijl dat bij merkdealers en universele veel meer fluctueert. Dat ondersteunt de verklaring van Bovag en RAI dat het onderhoud in economisch mindere tijden wordt uitgesteld.

Het gemiddelde factuurbedrag voor een garagebezoek in 2016 bedraagt € 246. Jaarlijks geeft een autobezitter € 529 uit aan reparatie en onderhoud (in dit gemiddelde zijn de auto's die niet onderhouden worden niet meegenomen). Auto's tot drie jaar kosten per jaar gemiddeld € 464 aan onderhoud en reparatie, auto's van zeven tot tien jaar zijn met gemiddeld € 629 aan garagerekeningen het duurst.

Kijken we naar de reden voor het garagebezoek, dan zien we dat 8 procent binnenkomt voor alleen een APK, 21 procent voor APK met beurt, 15 procent bandencheck en -wissel (zomer-winter), 4 procent voor het vervangen van banden, 3 procent wegens pech, 6 procent voor schade en 27 procent voor een andere tussentijdse reparatie.

Voor dit onderzoek is een groep van vijfduizend personenauto's gevolgd, zowel leaseauto's als auto's van particulieren.

Lezersreacties (6) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.