Audi SQ7 en SQ8 ook met benzinemotor naar Nederland

Dieselvervanging!

Audi SQ7 en SQ7 TFSI Europa
Audi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ8 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI EuropaAudi SQ7 en SQ7 TFSI Europa

Goed nieuws voor wie graag een Audi SQ7 of SQ8 wil, maar liever geen uit de kluiten gewassen V8-diesel wenst. Audi haalt de eerder dit jaar gepresenteerde benzineversies van de twee sportieve SUV's namelijk ook naar ons land!

In januari dit jaar stelde Audi in de Verenigde Staten de SQ7 en SQ8 aan het publiek voor. In Europa kenden we het tweetal al, al hadden de Europese versies een 435 pk en 900 Nm sterke 4.0 TDI V8 onder de kap. In de Verenigde Staten kreeg het tweetal echter een 507 pk en 770 Nm leverende 4,0-liter TFSI V8 als krachtcentrale. Audi meldt nu dat het de benzineversies van de SQ7 en SQ8 in Nederland gaat leveren.

Beide modellen denderen met hun nieuwe V8-benzinemotor in 4,1 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Daarmee zijn ze een stukje rapper dan de reeds bekende SQ7 en SQ8 met zelfontbrander. Die klaren de 0-100-sprint in bijna 5 tellen. De topsnelheid van de nieuwe SQ7- en SQ8-smaken is begrensd op 250 km/h. Erg zuinig zijn de sportieve krachtpatsers natuurlijk niet. Het tweetal slurpt afhankelijk van de gekozen versie 12,0-12,1 l/100 km. Schakelen geschiedt met behulp van een achttraps tiptronic-automaat, een versnellingsbak die het vermogen uiteraard over alle vier de wielen verdeelt.

De SQ7 staat op 20-inch lichtmetaal, al staat schoeisel in de maten 21- en 22-inch op de optielijst. De SQ8 krijgt standaard 21-inch sloffen en is optioneel op tot 23-inch groot lichtmetaal te zetten. Adaptieve luchtvering en vierwielsturing is standaard. Extra krachtige remmerij, met voor schijven met een diameter van 40 centimeter, zijn standaard. De kenner herkent de S-modellen onder meer aan de zwarte klauwen met S-logo's. Optioneel levert Audi keramische remmen met antracietkleurige klauwen.

Dit najaar start de levering van de SQ7 en SQ8 in Nederland. Uitgebreide technische specificaties volgen net als prijzen in de aanloop naar de marktintroductie. De benzineversies vervangen de inmiddels niet meer leverbare SQ7 en SQ8 met V8-dieselmotoren, zo bevestigt de Nederlandse importeur aan AutoWeek. Mogelijk betekent de komst van de beide benzine-krachtpatsers eveneens dat op termijn de S5, S6 en S7 in Nederland met een benzineblok leverbaar worden. In Europa zijn dat momenteel namelijk ook TDI's, terwijl de Amerikaanse versies wél van een TFSI-benzinemotor zijn voorzien.

 

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.