Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tron samen in de kou

Elektrische opvuller

Spyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tron
Spyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tronSpyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tronSpyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tronSpyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tronSpyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tronSpyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tronSpyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tronSpyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tron

In het elektrische SUV-gamma van Audi bevindt zich een gat tussen de Q4's e-tron en de recent tot Q8 e-tron omgedoopte E-tron en E-tron Sportback. De Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tron die op deze nieuwe set foto's samen in het hoge noorden van Zweden te zien zijn, vullen die ruimte binnenkort op.

Het is even schuiven bij Audi. Waar 'e-tron' vroeger stond voor een plug-in hybride aandrijflijn, is het tegenwoordig het EV-label van Audi. Inmiddels kennen we auto's als de Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron en de E-tron GT, maar de EV-paraplu waar die auto's onder zijn gehangen werd geïntroduceerd met een simpelweg E-tron geheten SUV. Die E-tron en de later verschenenen E-tron Sportback zijn recent gefacelift en om hun positie binnen de groeiende reeks e-tron-modellen duidelijk te maken, heten ze voortaan Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron. Je ziet het al: tussen de Q4's e-tron en Q8's e-tron is behoorlijk wat ruimte. Maar niet lang. De Audi Q6 e-tron en Q6 e-tron Sportback die je op deze foto's ziet, vult het gat tussen de twee modelreeksen op.

Spyshots Audi Q6 e-tron en Q6 Sportback e-tron

Audi Q6 Sportback e-tron: met sterker aflopende daklijn.

Wat techniek betreft wordt de Audi Q6 e-tron een interessante. Hij staat namelijk niet op het MEB-platform dat je kent van auto's als de Q4 e-tron en een reeks andere EV's van de Volkswagen Group. Ook deelt de Q6 e-tron zijn basis niet met grote broer Q8 e-tron die nog grotendeels van MLB-techniek gebruikmaakt. De Q6 e-tron wordt de eerste modelreeks van Audi die op het door Audi en Porsche samen ontwikkelde PPE-platform komt te staan. Bij Porsche is het de elektrische Macan die deze basis introduceert.

Audi A6 Avant e-tron Concept

Ook de productieversies van de A6 e-tron en deze A6 e-tron Avant krijgen PPE-techniek.

Dat nieuwe platform, dat onder meer ook onder de later te verschijnen A6 e-tron en A6 e-tron Avant komt, maakt dankzij 800V-architectuur onder meer relatief hoge laadvermogens en behoorlijke hoeveelheden pk's mogelijk. Porsche zei onlangs dat de elektrische Macan rapper kan snelladen dan de Taycan. Dat belooft wat, het maximum laadvermogen van de Taycan bedraagt namelijk 270 kW. Daarbij zou die Macan volgens Porsche aanvankelijk tot 612 pk sterk worden, al komen er natuurlijk ook mildere varianten en valt ook niet uit te sluiten dat er krachtigere versies komen. Bij Audi lijken vermogens in de 600 pk-regionen voorbehouden te zijn aan de RS-versie van de Q6 e-tron, die komt namelijk ook.

Op deze foto's zijn zowel de Audi Q6 e-tron als zijn dynamischer gelijnde Sportback-broer in het noorden van Zweden nabij de poolcirkel gesnapt. We verwachten de Audi's Q6 e-tron volgend jaar op de markt.

Audi Q6 zonder e-tron

Er bestaat overigens al een SUV van Audi die Q6 heet. Die moet het zonder de e-tron-toevoeging doen en wordt door de Chinese joint-venture SAIC Audi in China verkocht. Die Audi Q6 moet je zien als Audi's versie van de hier niet leverbare Volkswagen Atlas/Teramont. Onderhuids vind je gewoon het MQB-platform. Veder verkoopt Audi in China een hier onbekende elektrische SUV die Q5 e-tron heet. Die Q5 e-tron is op zijn beurt een zevenpersoons elektrische SUV met MEB-techniek die je weer kunt zien als Audi's equivalent van de hier ook niet leverbare Volkswagen ID6. De ID6 is weer het iets grotere alternatief voor de ID4 en ID5.

PRIVATE LEASE Audi Q6 e-tron

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.