Audi A6 e-tron (A6L @ pag. 2)

Matt 5069850

Asfaltkampioen
13:00 is de onthulling maar zoals altijd staat ie alvast ergens online..

cabpgf84v1lbjoraw0857u35aybhmwvi.webp

nlbkpr59wxowpgyx9if2x61awsnfgz28.webp

fa0okx31priifrpy2lsq9tzz1nbur083.webp

vt0p34aoh8lmrdbtg8p1wru6new2x6hd.webp

oq0gc0j27sxzbgb5r6rrsledaiev9poc.webp

vmh2chhwieeyn6m59f6z82ukcmltlpbe.webp

1y90cikjei2rp4swm99p6r8rf33i561k.webp

dmdojc217nbhmzvyydrnqbf9xxg892jh.webp

socgsdd39xwecwfzu5vnlruzrb95mh2l.webp

e8lu36uowq7nze7r07q9gomxzshs82or.webp

u3cffw0jf22rte2b3reaoowufili5u48.webp

3q5q6z6ggwetd7qzaaqu5nwgo07zkeyw.webp

ydilhzxs9snf0w7qiaq9j8spa6783zgg.webp

psbkgh9gow9nm5pjx9mz1imyrtu9cddn.webp

inr7mdrdc4fc5gekhw51vb7rrnggf1x4.webp

2clg5uiwz58g5jnhl6ek2o2m8k88fz6q.webp

ayezusat1wsg70tblu4td69fkt7m5ae3.webp

j9fjh9cqaoia7wf3t80i173hh7z3bfk4.webp

6zcn1mavcvo71w9842zunfur9ob8fl4e.webp

0ken5lvo1f7nlxx0hu3ptms7b7b8gbg4.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja kan je nagaan als ze dat zwarte designtrucje niet hadden toegepast. Dan was ie pas écht lomp. Jammer dat ze de achterkant generiek Audi hebben gemaakt, juist de concept was daarin redelijk onderscheidend.

Onbegrijpelijk, er staat een mooie concept en dan passen ze de voor- en achterkant zo aan dat er eigenlijk maar een slap aftreksel overblijft. Soms lijkt het wel alsof merken geen auto’s meer willen verkopen…

Laatst bewerkt:
Benieuwd naar Niels Van Roy zijn mening
Ik vind het ook teleurstellend na de fraaie concept, dat zwarte accent op de flanken slaat toch nergens op?
En een verlicht logo, wie verzint zoiets?

Wat doet de mening van Niels van Roij ertoe? Ik erger mij altijd mateloos aan zijn artikelen hier waarin hij als een soort alwetende het design van een auto analyseert en daarbij bovendien zijn persoonlijke voorkeur voor de designtaal van bepaalde merken duidelijk laat merken. Ieder individu kan voor zichzelf bepalen of een auto wel of niet mooi is, daar komt echt geen hogere wiskunde bij kijken.

Valt mij dan weer op dat de Chinezen dan toch vaak, zeker niet altijd, in geval van elektrische sedans meer elegante modellen weten te ontwerpen.... . Chinezen maken gebruik, vaak, van gigacasting voor structuurontwerp en Europese fabrikanten nog niet, wellicht dat daar een verschil inzit bij uiteindelijke resultaat.

Opvallend dat Audi twee weken geleden een erg fraaie, m.i., 5 serie, presenteert en nu dit........ . Ik kan mij niet voorstellen dat deze auto een suc6 wordt of het moeten zeer verstokte merkrijders zijn. Zelfs de elektrische BMW 5 serie lijkt er 'elegant'bij terwijl ik die wagen ook niet bepaald een verbetering vind vergeleken met zijn benzine voorgangers....

Idd niet moeders mooiste. Een beetje wat ik al zag in het prototype dat ik op de autobahn tegen kwam, heel erg lomp. Hopelijk is de Avant wat meer in proportie.

Maar het blijft dus duidelijk moeilijk om een lage auto goeie vehoudingen te geven en tegelijkertijd plaats te houden voor een "kloefer" van een batterij.

Bij de Taycan/E-tron GT is dat goed gelukt, maar volgens mij zit je daar als passagier "tussen" de batterijen in. Bij gevolg is de interieurruimte in die wagens ook niet om over naar huis te schrijven.

Wat doet de mening van Niels van Roij ertoe? Ik erger mij altijd mateloos aan zijn artikelen hier waarin hij als een soort alwetende het design van een auto analyseert en daarbij bovendien zijn persoonlijke voorkeur voor de designtaal van bepaalde merken duidelijk laat merken. Ieder individu kan voor zichzelf bepalen of een auto wel of niet mooi is, daar komt echt geen hogere wiskunde bij kijken.

Daar maak je dus de fout. Het gaat niet over mooi of lelijk (dat is subjectief) maar design besproken vanuit een professioneel inzicht.

Daar maak je dus de fout. Het gaat niet over mooi of lelijk (dat is subjectief) maar design besproken vanuit een professioneel inzicht.
Dat zogenaamd professioneel inzicht van dhr Van Roij is ook héél subjectief. Je denkt toch niet dat alle ontwerpers het eens zijn met zijn conclusies?

Laatst bewerkt:
Natuurlijk gaat het daar juist wel om. Een auto moet prettig op het netvlies liggen, daarmee klopt het design. Genoemde ontwerper kraakt heel veel automodellen af, terwijl die auto’s stuk voor stuk ook zijn ontworpen door mensen die ervoor gestudeerd hebben. Het is dus subjectief, en daarom irritant dat deze man bij AW alle ruimte krijgt om slechts zijn mening te verkondigen.

Over de A6: Zeer teleurstellend, ook de Avant. Interieur valt ook erg tegen, fatsoenlijk achterin zitten is er niet bij, en ook hier weer slechts een vast glazen dak als optie. Hij stond op mijn shortlist, maar daar kan dus een streep door.

Laatst bewerkt:
Het lijkt haast wel een verlaagde Q8 e-tron te zijn, in plaats van een normale 'lage' auto.
Toch grappig, 10 jaar geleden werd er gezegd dat een elektrische auto voor veel meer vrijheid zou zorgen, immers heb je geen groot motorblok waar je rekening mee moet houden. Nu zit je dus met een gigantisch accupakket, wat je laag in de auto moet plaatsen, waardoor alles de hoogte in gaat en alle elegantie verloren gaat (ander mooi voorbeeld is de BMW i4, vergelijk die maar eens met de vorige 4-serie Gran Coupe). En ondertussen zit je nog steeds met een gigantische motorkap vol met technologie (of loze ruimte, zonder frunk).

Natuurlijk gaat het daar juist wel om. Een auto moet prettig op het netvlies liggen, daarmee klopt het design. Genoemde ontwerper kraakt heel veel automodellen af, terwijl die auto’s stuk voor stuk ook zijn ontworpen door mensen die ervoor gestudeerd hebben. Het is dus subjectief, en daarom irritant dat deze man bij AW alle ruimte krijgt om slechts zijn mening te verkondigen.
Als de mening van Niels de Roij er niet toe doet, doet die van jou er ook niet toe. En die van mij ook niet.

Het is zoals je inderdaad aangeeft subjectief. Maar nogmaals, dat zijn wij ook. Volgens mij is de meest voorname reden dat je hem irritant vindt het feit dat je het vaak niet met hem eens bent, maar goed. Dat platform krijgt hij van Autoweek omdat ontwerpen zijn vak is. Ik denk dat dat het meest cruciale verschil tussen Niels van Roij en ons. Hoe hij zijn standpunt ter berde brengt in zijn artikelen is aan hem, niet aan ons, en iedere mening daarover is net zo subjectief als het artikel zelf. Ik raad aan zijn artikelen niet meer te lezen als het je niet bevalt.

Ik vind de Audi A6 trouwens naar hedendaagse maatstaven best geslaagd, maar ik vind het uitgaande model eigenlijk beter. Ik geef al aan dat ik de lat lager heb gelegd want ik vind de meeste nieuwe auto's van dit moment niet per se een vooruitgang. Jammer inderdaad dat er geen te openen panoramisch dak te kiezen is en dat het batterijpakket in de bodem voor zo'n verhoogde vloer zorgt waardoor je zo raar zit op met name de achterbank.

Mij helpt het altijd wel om "even" het videootje van de sympathieke Fommes vrom auwtokefuul (met zijn dinnetje Lea/Lia (?)) te checken. Veel meer ins & outs dan op Autoweek, en zo weet je meteen ook de doah klozing zaund. Maar zonder gekheid, zo bezien toch wel een interessante auto. Punten aan Audi voor het reanimeren van de vijfdeurs liftback, dat doet mij als Octaviarijder toch deugd :cool:

Wat mij tegenstaat is de enorme overvloed aan detailering. Op zich ook wel een aardig statement in een tijd waarin auto's steeds gladder en kaler getekend worden, maar ik vind het te onrustig, al die (contrasterende) inzetten. Het oogt gedateerd, een woord dat ik niet per se negatief vind maar in dezen wel.

Ach, MCW had 'm natuurlijk al gepost ;-)

Plomp ding. Zijn er ook foto's van exemplaren die niet een S-line of S6 zijn?
Ja, ik denk 't wel, weet niet zeker edoch. Het lijkt een beetje alsof de mate van opfluffen die we voorheen van S-Line kenden, nu de standaard is, en de ware S-Line er weer aggressiever uitziet. Maar chromen (of aluminiumkleurige?) raamlijsten lijken in ieder geval nog tot de mogelijkheden te behoren.

Ja, ik denk 't wel, weet niet zeker edoch. Het lijkt een beetje alsof de mate van opfluffen die we voorheen van S-Line kenden, nu de standaard is, en de ware S-Line er weer aggressiever uitziet. Maar chromen (of aluminiumkleurige?) raamlijsten lijken in ieder geval nog tot de mogelijkheden te behoren.
Dat verdient m.i. wel een compliment (zou eigenlijk niet moeten) want zelfs die keuze krijg je tegenwoordig niet vaak meer. Het is allemaal hoogglans zwart. Van de logo's tot de raamlijsten, de dakrails en het glas, het moet allemaal zwart.

Over de A6: Zeer teleurstellend, ook de Avant. Interieur valt ook erg tegen, fatsoenlijk achterin zitten is er niet bij, en ook hier weer slechts een vast glazen dak als optie. Hij stond op mijn shortlist, maar daar kan dus een streep door.
Als het een goede designreview zou zijn, zou de directe mening van de schrijver er niet toe doen. Hij zou dan duidelijk, professioneel en in begrijpelijke taal moeten onderbouwen waarom het wel/geen goed ontwep is, zonder te zeggen wat hij er zelf van vindt. Maar dan wordt het een heel droog stukje waar niemand op reageert en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dan de A6; het eerste wat mij opviel, is dat de onderkant wel heel dicht bij de grond lijkt te liggen en dat maakt het wat lomp. Het zal ongetwijfeld nodig zijn om ruimte te maken voor de accu's en het zal goed zijn voor de stroomlijn, maar het lijkt wat uit verhouding.

Volgens mij is de meest voorname reden dat je hem irritant vindt het feit dat je het vaak niet met hem eens bent

(y)

Dat verdient m.i. wel een compliment (zou eigenlijk niet moeten) want zelfs die keuze krijg je tegenwoordig niet vaak meer. Het is allemaal hoogglans zwart. Van de logo's tot de raamlijsten, de dakrails en het glas, het moet allemaal zwart.

Vreselijke trend. Brave huisvaders willen opeens een morco-look op hun auto, "lekker stoer"

Alle foto's:

Of hier alle 270 foto's:

Bij Mercedes, BMW en Audi heb je doorgaans nog wel de keuze hoor. De basisuitvoeringen zijn vaak juist voorzien van chroom, de "sportieve" uitvoeringen worden zwarter naarmate de "sportiviteit" toeneemt. In de praktijk zijn de schwarzoptik-modellen ook degene die het meest verkocht worden, cq ingekocht worden door importeurs en dealers. Het is best nog een uitdaging om bijvoorbeeld een i5/5-serie op autoscout te vinden met verchroomde raamlijsten en nieren. Kennelijk wil de consument een zwart-op-zwart boefjesuitvoering. Waarbij gezegd moet dat BMW een hoop tinten aanbiedt die niet zwart zijn, maar er wel dermate dicht tegenaan schurken, dat ze wat mij betreft ook op de stapel "zwart" kunnen. Zeker als de auto al een paar weken niet meer gewassen is.

Denk idd dat de A6/S6 e-tron alleen komt zoals op de foto's; dus veel details zwart of juist chroom/zilver. Geen aparte S-Line denk ik.

Beenruimte achterin valt wel erg tegen voor zo'n formaat auto. Ook de deurpanelen zijn vrij had. Net als bij de A5.

Laatst bewerkt:
Benieuwd naar Niels Van Roijs mening
Niels zal waarschijnlijk modellen uit de tijd van o.a. de A2 erbij halen, de eerste TT en wellicht de A6 van een paar generaties terug. En dan zal hij iets schrijven wat er in grote lijnen op neerkomt dat de nieuwe A6 een zwak ontwerp is, want overdaad aan agressieve lijnen, en conformerend aan trends in plaats van authentieke en progressieve ideeën. Of iets in die trant. Waar hij wat mij betreft gelijk in heeft. Maar tegelijk hoeft niet iedere auto een designstatement te zijn waar we het over 50 jaar nog steeds over hebben. En behalve design biedt een auto nog een heel spectrum aan andere eigenschappen dat van belang is. Maar dat is voor Niels logischerwijs niet relevant.

Als de mening van Niels de Roij er niet toe doet, doet die van jou er ook niet toe. En die van mij ook niet.

Het is zoals je inderdaad aangeeft subjectief. Maar nogmaals, dat zijn wij ook. Volgens mij is de meest voorname reden dat je hem irritant vindt het feit dat je het vaak niet met hem eens bent, maar goed. Dat platform krijgt hij van Autoweek omdat ontwerpen zijn vak is. Ik denk dat dat het meest cruciale verschil tussen Niels van Roij en ons. Hoe hij zijn standpunt ter berde brengt in zijn artikelen is aan hem, niet aan ons, en iedere mening daarover is net zo subjectief als het artikel zelf. Ik raad aan zijn artikelen niet meer te lezen als het je niet bevalt.

Jij gaat mij toch niet vertellen wat ik wel of niet moet lezen? Op een forum mag iedereen z’n mening hebben, op een nieuwssite als AW horen feitelijke artikelen zonder dat daar keer op keer de persoonlijke mening van de schrijver in doorsijpelt. Een algemeen artikel over design is prima, maar als voortdurend alle saaie Volvo-modellen en gekopieerd Chinees spul de hemel wordt ingeprezen en alles van bepaalde merken wordt afgebrand (terwijl anderen het daar totaal niet mee eens zijn, ook gezien de reacties onder zijn artikelen) dan klopt er iets niet en wordt het irritant. Elk merk heeft z’n eigen designers met elk een eigen visie, en of design wel of niet geslaagd is dat vertaalt zich in de verkoopcijfers.

op een nieuwssite als AW horen feitelijke artikelen zonder dat daar keer op keer de persoonlijke mening van de schrijver in doorsijpelt.
Tenzij het een blog is. En dat is bij de artikelen van Niels het geval. Net als bij de stukjes van Bas van Putten bijvoorbeeld.

en of design wel of niet geslaagd is dat vertaalt zich in de verkoopcijfers
Dat is slechts een invalshoek om ernaar te kijken.

maar als voortdurend alle saaie Volvo-modellen en gekopieerd Chinees spul de hemel wordt ingeprezen en alles van bepaalde merken wordt afgebrand (terwijl anderen het daar totaal niet mee eens zijn, ook gezien de reacties onder zijn artikelen) dan klopt er iets niet en wordt het irritant.

Omdat zij net als jij mooi/lelijk verwarren met een technische/ontwerpkundige blik. Kunnen we gewoon weer ontopic gaan?

Mij helpt het altijd wel om "even" het videootje van de sympathieke Fommes vrom auwtokefuul (met zijn dinnetje Lea/Lia (?)) te checken. Veel meer ins & outs dan op Autoweek, en zo weet je meteen ook de doah klozing zaund. Maar zonder gekheid, zo bezien toch wel een interessante auto. Punten aan Audi voor het reanimeren van de vijfdeurs liftback, dat doet mij als Octaviarijder toch deugd :cool:

Wat mij tegenstaat is de enorme overvloed aan detailering. Op zich ook wel een aardig statement in een tijd waarin auto's steeds gladder en kaler getekend worden, maar ik vind het te onrustig, al die (contrasterende) inzetten. Het oogt gedateerd, een woord dat ik niet per se negatief vind maar in dezen wel.

Ach, MCW had 'm natuurlijk al gepost ;-)

Fommes :)
Ik vind de video’s van ‘auwtokefuul’ bijzonder goed gedaan. Veel details, leuke weetjes en de fake exhaust pellies vind ik best grappig …

Nee, omdat het eenzijdig belicht is met een duidelijk persoonlijke voorkeur. En nu kunnen we weer ontopic gaan (y)
Net als dat jij zijn opiniestukken/colums eenzijdig belicht, vanuit jouw persoonlijke voorkeur en iemand meteen irritant vindt als hij een andere mening heeft de jouwe. Zie je zelf nu niet in hoe onzinnig dat is? Laat los joh, leven en laten leven hoor, de aarde is groot genoeg voor alle meningen en invalshoeken. Maar laten we niet gaan censureren als het onwelgevallig is, dat is kinderachtig! Het niet lezen mag je interpreteren als een advies, ik wilde niet de indruk wekken dat je van mij iets moet overigens.

Edit: ik vind zelf die stukjes ook niet alles, en lees ze vaker niet dan wel. Neemt niet weg dat ik mijn schouders ophaal en overga tot de orde van de dag. De beste man hoeft niet ineens van de site gehaald te worden.

Laatst bewerkt:
@Clio: Ja ga nog ff door joh… Ik geef mijn mening over de man niks meer en niks minder en daar is het bovendien een forum voor. Over het feit dat jij daar zo op los gaat kunnen we ook zeggen: Lees mijn reactie dan niet.
Zullen we er nu over ophouden en het over de A6 gaan hebben?

@Clio: Ja ga nog ff door joh… Ik geef mijn mening over de man niks meer en niks minder en daar is het bovendien een forum voor. Over het feit dat jij daar zo op los gaat kunnen we ook zeggen: Lees mijn reactie dan niet.
Zullen we er nu over ophouden en het over de A6 gaan hebben?
Laten we dat doen inderdaad, voordat jij ook al aan mij een hekel krijgt (ohnee, had je al)

Misschien goed idee om een keer apart topic voor die man aan te maken?

Ik vind het wel gewaagd van Audi om een belangrijk model als de A6 alleen elektrisch aan te bieden. Of wellicht is de auto minder relevant dan vroeger door alle SUV's?

Oh ja, dat is ook zo, de even getallen voor EV's en oneven niet. Dat gegoochel met model- en typenamen kan ik ook niet meer bijhouden de laatste jaren bij Audi. Ze hadden beter gewoon Audi 100 kunnen doen doen voor de benzinemodellen en Audi 200 voor de elektrische, dan had ik het ook nog begrepen;)

Zijn die A6 en A7 straks qua ontwerp en carrosserie helemaal gelijk? Want dan hebben ook de benzine- en dieselmodellen het nadeel van de verhoogde vloer terwijl daar geen accupakket hoeft te liggen.

Wellicht is het ook een verklaring voor de onbeschikbaarheid van een schuifdak of te openen panoramadak. Want ik vind de opmerking van Joël. D. erg terecht dat elektrisch rijden nog niet de vrijheid biedt qua ruimtegebruik/ minder beperkingen in het ontwerp als gevolg elektrische aandrijving. Als de vloer hoger is maar de auto zelf min of meer even hoog is moet de hoofdruimte daaronder lijden. En wat is het punt van een schuifdak als die ivm te beperkte ruimte geen optie is voor personen > 1.85 m. Ik heb dan een probleem in ieder geval en ik niet alleen denk ik

Wellicht komt de vloer in de A7 door wegvallen van het accupakket lager te liggen dan in de A6. De zit achterin zal dan een stuk prettiger zijn, en dankzij meer hoofdruimte zou er een schuifdak mogelijk moeten zijn. Al kan het natuurlijk ook zijn dat die optie om andere redenen (zoals ook bij BMW) niet meer beschikbaar komt op alle toekomstige Audi-modellen.

Terug
Bovenaan