Audi laat de S3 uit z'n kooi
De vorige S3 was met 265 pk al niet bepaald het traagste jongetje uit de klas. De nieuwe doet daar met 300 pk nog een flinke schep bovenop. Het maximumkoppel van 380 Nm is tussen 5500 en 6200 tpm beschikbaar. De acceleratie van 0-100 km/h neemt 5,1 seconden in beslag.
Een nieuwe 2.0 TFSI perst al dit geweld via een handgeschakelde zesbak of S Tronic transmissie naar alle vier de wielen. De TFSI heeft een nieuwe turbo en het Audi valve lift-systeem. Dit houdt in dat de lichthoogte van de kleppen variabel is. Zoals gebruikelijk bij de Duitse sporters is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Audi is trots op het lage gewicht van het motorblok, slechts 148 kg. Bij normaal gebruik moet een gemiddeld verbruik van 6,1 liter per 100 km gehaald kunnen worden. Daarbij ademt de S3 met handbak 162 gram CO2 per kilometer uit in de atmosfeer. De versie met S-Tronic heeft een CO2-uitstoot van 159 g/km.
De nieuwe S3 is 60 kilogram lichter dan zijn voorganger en legt in totaal 1395 kg in de schaal. Het verlaagde onderstel heeft ten opzichte van zijn voorganger een metamorfose ondergaan. De vooras staat 5 cm verder naar voren en het motorblok is 12 graden achterover gekanteld. Dit alles moet bijdragen aan een optimale gewichtsverdeling.
Fabriek-af beschikt de S3 over 'dynamic steering'. Bij hoge snelheden en scherpe stuurbewegingen is de respons directer. Bij lagere snelheden en in rechte lijn is de respons milder en meer op comfort gericht. Standaard krijgt de afgetrainde A3 een handgeschakelde zesbak mee. Ook standaard is Audi Drive Select, waarmee de respons van de motor, de versnellingsbak en het stuurgedrag is in te stellen. Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual. Tegen bijbetaling wordt hij geleverd met S-Tronic transmissie met, hoe kan het ook anders, schakelflippers aan het stuur.
Een S3 zou geen S3 zijn als hij niet als zodanig te herkennen zou zijn. We zien vier uitlaatpijpen en een grotere achterspoiler. Voor een meerprijs krijgt de sportieveling volledige LED-verlichting in de koplampunits. Ook LED-bochtverlichting behoort tot de keuzemogelijkheden. Delen van het interieur zijn in leer uitgevoerd, waaronder sportstoelen met S3-details. Een automatisch opklappend MMI-multimediasysteem met touchscreen en een 'hotspotfunctie' is ook op de optielijst aan te vinken. Zo kunnen je passagiers met hun smartphone spelen terwijl ze met een noodgang door de bocht geslingerd worden.
Omdat sportief rijden weleens vermoeiend kan zijn installeert Audi een systeem dat vermoeidheid kan herkennen. De S3 kan middels het optionele adaptieve cruise control, zelf remacties uitvoeren bij een snelheid tot 30 km/h. Verder is de compacte spierbundel uit te rusten met Active Lane Assist, Side Assist, verkeersbordherkenning en Park Assist. Dat laatste draait je nieuwe aanwinst zelf de parkeerplek op als je daar net even geen zin in hebt.
Begin 2013 staat de S3 bij de Nederlandse dealers. Wat'ie gaat kosten zullen we kort daarvoor te horen krijgen.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 45 TFSIe 272pk S-Tronic S Edition Competition · Panoramadak · Camera · Keyless · Optiekpakket Zwart · Side Assist · 18"Velgen · Drive Select · Garantie t/m 16-04-2027
- 2025
- 501 km

Audi A3 Sportback 35 TFSI S edition · Apple/Android Car Play · Camera · P-Sensoren · Park Assist · Navi · Zwart Optiek Plus · 17'' Inch · Garantie t/m 30-05-2028 of 100.000km
- 2024
- 25.694 km

Audi A3 Sportback 1.0 TFSI Design Pro Line Plus
- 2018
- 152.500 km