Audi geeft BMW en Mercedes het nakijken

Audi S3
In de strijd om de koppositie bij de zogenaamde 'premiummerken' heeft Audi rivalen BMW en Mercedes in de eerste twee maanden van het jaar op achterstand gezet.

Audi verkocht in januari en februari van 2014 in totaal 242.400 auto's, dat zijn er welgeteld 383 meer dan BMW. Mercedes volgt op gepaste afstand met een 'achterstand' van 26.647 auto's, zo blijkt uit berichtgeving van Automotive News.

Vorig jaar verkocht Audi over de eerste twee maanden nog 429 auto's minder dan BMW, dat al negen jaar op rij het bestverkochte 'premiummerk' is. Die titel zou BMW op basis van de eerste twee maanden dus wel eens kwijt kunnen raken aan Audi, al is het jaar nog lang en is ook Mercedes nog allesbehalve kansloos.

Audi investeert de komende vijf jaar zo'n 22 miljard euro om de koppositie bij de luxemerken structureel in handen te houden. Het is het merk nog nooit gelukt om BMW en Mercedes over een heel jaar achter zich te houden qua verkoopaantallen. Experts van IHS Automotive verwachten dat het Audi, dat de winst in 2013 zag dalen, ook over 2014 nog niet gaat lukken.

Men verwacht dat de Volkswagen-dochter 1,66 miljoen nieuwe auto's zal verkopen. Meer dan Mercedes (1,56 miljoen) maar minder dan BMW, dat naar verwachting uitkomt op 1,77 miljoen auto's.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (205)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.