Audi A7 staat te popelen om de A6 te vervangen - Vooruitblik
Zevensprong
Audi hobbelt enigszins achter BMW en vooral Mercedes-Benz aan als het aankomt op elektrisch aanbod, maar de komende jaren maakt het een inhaalslag. Er komt onder meer een elektrische A6, maar ook de huidige A6 met verbrandingsmotoren krijgt gewoon nog een opvolger. Die heet A7.
Highlights
- Komt in 2025
- Ook als Limousine
- Snelladende plug-ins
BMW heeft de i5 en Mercedes-Benz de EQE, dus nu is het wachten nog op Audi in de hogere middenklasse. Dat heeft inmiddels de – net als de EQE – puur als EV ontwikkelde A6 in de kraamkamers staan. Die verschijnt nog dit jaar. Maar wacht even, is de A6 straks alleen nog elektrisch? Mercedes heeft toch nog een E-klasse en BMW nog een 5-serie met verbrandingsmotoren, moet Audi daarop dan niet antwoorden? Jazeker, dat gaat gewoon gebeuren. De huidige Audi A6 krijgt een opvolger met brandstofkracht, alleen heet die A7. De oneven cijfers zijn straks voor de Audi’s met verbrandingsmotoren en de even nummers voor de puur elektrische modellen. Ondanks zijn nieuwe ‘naam’ gaat de A6-opvolger grotendeels verder waar de huidige A6 is gebleven. Wel komt er nog wat meer nadruk te liggen op elektrokracht, want daaraan ontkomen ook de conventioneler aangedreven auto’s tegenwoordig niet meer.
De Audi A7 staat op een doorontwikkeling van het MLB-platform waar de A6 nu op troont. Dat betekent dat je daarin in principe bekende techniek kunt verwachten, maar dan vaker in combinatie met elektromotoren. Reken op mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen met een TFSI als hoofdkrachtbron. De plug-ins leveren logischerwijs een elektrische actieradius van 100 km of misschien zelfs wel meer. Een segment lager lukt de Volkswagen Group dat immers, bij bijvoorbeeld de Volkswagen Passat en de Skoda Superb. De kans is bovendien groot dat je ze eveneens kunt bijladen aan de snellader, met 50-kW laadvermogen. De plug-in hybride kracht is overigens niet voorbehouden aan de huis-tuin-en-keuken-A7’s; zowel Mercedes-Benz als BMW grijpt voor zijn sportieve knallers inmiddels ook al naar deels elektrische aandrijflijnen en de RS7 krijgt eveneens stekkerkracht. Reken op een aandrijflijn die misschien wel richting de 700 pk mobiliseert, Mercedes-AMG heeft immers met zijn plug-ins al laten zien dat de vermogenslat straks waarschijnlijk hoog ligt.
Audi A7 Avant (Illustratie: Larson)
Nog wat dynamischer
De A6 Avant is al generaties lang een vrij ‘dynamisch’ gelijnde stationwagon en de A7 Avant doet er nog een klein schepje bovenop. Meer dan ooit gaat vorm voor functie en zit het ontwerp eerder in de sportieve dan de deftige hoek. De fikse grille wordt geflankeerd door verhoudingsgewijs juist wat kleinere koplampen dan we gewend zijn, waarmee de A7 nog wat venijniger de wereld in tuurt dan de uitgaande A6. Aan de achterzijde tref je wat uitgebreidere lichtunits met een boemerangvorm aan de uiteinden. Zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is, zijn ze visueel aan elkaar verbonden met een streep ledverlichting en is het logo verlicht. Misschien denk je nu wel, leuk en aardig die Avant, maar komt er nog gewoon een Limousine? Jazeker! Ook de vierdeurs A7 is onderweg. Dat geeft direct te denken: wat gebeurt er dan met de huidige Audi A7? Een opvolger voor die iets boven de A6 gepositioneerde vijfdeurs is nog even niet in beeld, maar zeg nooit nooit. In eerste instantie blijft de keuze bij de nieuwe A7 lekker overzichtelijk, zoals nu bij de A6. De onthulling is op zijn vroegst eind dit jaar, maar waarschijnlijk moeten we nog tot volgend jaar wachten.