Audi A6 e-tron en Mini Cooper bewijzen zich tegen de crashmuur
Succesvol verwoest
Euro NCAP heeft de schone taak weer op zich genomen om enkele gloednieuwe auto's naar de eeuwige roestvelden te sturen. De Audi A6 e-tron en elektrische Mini Cooper scoren daarmee een keurig botsrapport.
'Grootte zegt niet alles', zo concludeerde Euro NCAP nadat het de elektrische Audi A6 e-tron en eveneens elektrische Mini Cooper tegen de muur heeft gejaagd. Het tweetal, dat qua formaat nogal ver uit elkaar staat, ging er met vijf sterren vandoor. Vooral van de Mini is dat een goede prestatie. Euro NCAP benadrukt daarbij dat de eerste retro Mini in 2002 vier sterren scoorde, maar dat de huidige dus goed is voor de maximale score. Dat laat volgens Euro NCAP behalve goede inspanningen van Mini-moederbedrijf BMW ook zien dat de tests van Euro NCAP de boel op scherp zetten.
De elektrische Mini Cooper blinkt vooral uit op het gebied van bescherming van volwassen inzittenden (89 procent score), al zijn ook kinderen (85 procent) veilig zat in de Mini als er een botsing plaatsvindt. De voetgangersveiligheid, dus hoe voetgangers ervan af komen als ze worden aangereden door de Mini, komt op een 77 procent score uit. De veiligheidssystemen leveren de Mini een score van 79 procent op en vindt Euro NCAP los noemenswaardig in positieve zin.

Die doet het niet meer ...
De Audi A6 e-tron mag dan weliswaar zijn formaat meer mee hebben dan de Mini, ook voor de firma uit Ingolstadt is de prestatie in de recentste botsproef iets om trots op te zijn. Bij volwassen inzittenden scoort de Audi 92 procent en bij kinderen 91 procent. De actieve rijhulpsystemen hielpen de A6 e-tron ook duidelijk mee op weg naar de maximale score. Die waardeert Euro NCAP met een 80 procent score. Voor voetgangers is de Audi A6 e-tron een slagje minder gunstig, al is er met een 75 procent score zeker niets ernstigs aan de hand op dat gebied.