Audi A5: opvolger van A4 maakt elektrificatieslag - Vooruitblik
Andere naam, zelfde principe
Er is behoorlijk wat werk aan de winkel voor Audi om zich te manifesteren op het elektrische strijdtoneel, maar ook op brandstofvlak staan de ontwikkelingen niet stil. De Audi A4 begint binnenkort aan een nieuw hoofdstuk. Hij ondergaat daarbij een naamswijziging en maakt een belangrijke elektrificatieslag.
Highlights
- A4 wordt A5
- Meer elektrisch
- Ook weer als Avant
Terwijl de nieuwe Chinese merken je om de oren vliegen, geijkte namen als de Ford Fiesta en Opel Insignia verdwijnen en de brandstofprijzen de pan uit rijzen, vraag je je misschien soms af of er nog dingen wél hetzelfde kunnen blijven. Nou, dan heeft Audi goed nieuws voor jou. De A4 krijgt gewoon een opvolger met verbrandingsmotoren en bovendien in een behoorlijk herkenbare verpakking. Hij krijgt wel een andere naam: A5. Dat zit zo; Audi gaat voor zijn elektrische modellen de even nummers hanteren en reserveert de oneven getallen voorlopig nog voor de brandstofmodellen. Zodoende heet straks het elektrische equivalent van de A4 gewoon A4 (e-tron) en is de A5-badge bestemd voor de brandstof-middenklasser. Wat er dan gebeurt met de A5 Coupé en de A5 Sportback is nog niet bekend, wel weten we al dat de nieuwe Audi A5 – net als de A4 - als sedan en als Avant op de markt komt.
We blikten al eerder vooruit op de Avant, nu leggen we de loep op de sedan, al is het nog maar de vraag of we nog van een sedan kunnen spreken. Het lijkt er sterk op dat de A5-met-kont meer een soort fastback-achtige wordt en dat betekent mogelijk dat de A5 Sportback geen directe opvolger krijgt. Verder kunnen we het uiterlijk van de A5 gerust als traditioneel bestempelen en dat is gezien de evolutiegeschiedenis van de A4 niet verwonderlijk.

Audi A5 (Illustratie: Larson)
Eindelijk als plug-in
Toch zijn er enkele zaken die de A5 net even wat anders aanpakt dan zijn voorganger. Zo verdwijnt de ‘brievenbus’ boven de grille, de grille zelf wordt wat breder en aan de achterzijde valt vooral op dat de achterlichten aan elkaar verbonden zijn met een streep ledverlichting. Waarschijnlijk wordt de nieuwe A5 de laatste met brandstofmotoren en dus is het niet heel verrassend dat daarvoor geen gloednieuwe basis is klaargestoomd. Hij staat op een doorontwikkeling van het MLBevo-platform van de huidige A4 en A5. Toch is er minstens één belangrijke, technische opsteker. Waar de Audi A4 nog een belangrijke troef mist ten opzichte van de concurrentie omdat er geen plug-in hybride versies zijn, gaat de A5 wél aan de stekker. Niet alleen de A5, maar ook de sportieve RS5 maakt waarschijnlijk kennis met plug-in hybridetechniek. Bij die laatste rekenen we opnieuw op een V6 als basis van de aandrijflijn, mogelijk zelfs nog dezelfde 2,9-liter zespitter die nu al voorin de RS4 ligt. Wie liever nog niet met een stekker in de weer gaat, heeft logischerwijs de keuze uit enkele mild-hybrides. Het is nog zeer de vraag of in Nederland weer diesels op de menukaart komen. Eerder schrapte Volkswagen hier al de Passat met dieselmotor, dus wellicht wacht de Audi A5 eenzelfde lot. We weten waarschijnlijk later dit jaar meer en verwachten de marktintroductie in de loop van 2024.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI Quattro RS STOELEN LEDER KEYLESS
- 2010
- 212.645 km

Audi A5 Sportback 2.0 TFSI Pro Line Automaat Navi B&O Audio
- 2012
- 191.785 km

Audi A5 Sportback 2.9 TFSI 450pk quattro | Panoramadak | RS-sportuitlaat | Style pakket Brons | Carbon | 20" LM velgen | Standkachel | Head Up | Topview | Memory
- 2021
- 89.448 km