Audi A1 - Back to Basics
Nu het nog kan
Een aantal autofabrikanten laat vanaf binnenkort het B-segment voor wat het is. Eén daarvan is Audi, dat daar nu nog dienstdoet met de A1: een compacte hatchback volgens het premium-recept. Dat recept laat zich kenmerken door legio keuzemogelijkheden om je A1 geheel naar eigen smaak samen te stellen. Maar wat blijft ervan over als je al die opties links laat liggen?
Audi A1 Pro Line 25 TFSI, €29.932
Een Audi voor minder dan 30 mille, dat lukt je alleen nog met de allergoedkoopste A1. Al zodra je een van de goedkoopste opties - zoals het 'opbergpakket' (vakken achter op de rugleuningen, een slot op het dashboardkastje en een vak onder de bijrijdersstoel) van €155 - aanvinkt, ga je over die grens van €30.000 heen. De Audi is, zoals het 'hoort', duurder dan de technisch verwante Polo van zustermerk Volkswagen. Waar dat 'm in zit?
In ieder geval niet in de aandrijflijn. Ook bij Audi begint het aanbod met de '25 TFSI', oftewel een 1.0 3-cilinder-turbo met 95 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Die combinatie helpt de Audi A1 aan een 0-100-tijd van 11 seconden en een topsnelheid van 193 km/h. Vertragen gaat via schijfremmen op de vooras en trommelremmen op de achteras. Aan laatstgenoemde kun je de goedkoopste aandrijflijn overigens direct herkennen: zodra je met een Audi A1 met 110 pk of meer te maken hebt, heeft die achter schijfremmen. De remmen houden zich bij de instapper overigens schuil achter 15-inch lichtmetalen wielen.
De trommelremmen achter verraden dat je met de zwakste motorisering te maken hebt.
Knalgeel, knalrood
Zoals gezegd is de A1 behoorlijk te personaliseren, en dat geldt vooral voor de buitenkant. Wielen met een diameter van maximaal 18 inch behoren tot de mogelijkheden, evenals contrasterende delen (zoals het dak) en lakkleuren als parelmoer-rood en metallic-geel. Alle lakopties kosten hetzelfde: €772. De enige gratis optie is - helaas - een witte unilak. De standaard-verlichting is van het conventionele soort en voor modernere ledverlichting voor- en achter dien je dus bij te betalen. Dat gaat om behoorlijke bedragen, die je 'voorkomt' door voor een duurder uitrustingsniveau te gaan.
Binnenin de voordeligste Audi A1 treffen we in stof gehulde, in hoogte verstelbare stoelen en een dashboard met daarin een digitaal instrumentarium en een centraal scherm-met-navigatiefunctie. Dat scherm heeft naast navigatie ook Apple CarPlay en Android Auto te bieden en stuurt zijn geluiden via zes speakers het interieur in. Het 'Audi Sound System' tegen een meerprijs van €379 voegt daaraan twee extra speakers - waaronder een subwoofer - toe, en wie echt wil uitpakken gaat voor het Sonos-systeem met nog meer luidsprekers.
Gele sportstoelen
De sportstoelen zijn een van die opties die opvallen vanwege hun niet al te hoge prijs. Voor €365 extra krijg je geheel ander, uitgebreider (handmatig) verstelbaar meubilair voorin, dat Audi desgewenst voorziet van een deels gele stof. Lekker gek en toch bepaald niet duur.
Deze vrolijkheid kost voor Audi-begrippen een schijntje.
Maar goed, het gaat hier om de basisuitvoering, dus we laten het kleurtje - net als al het andere 'lekkers' - links liggen. Dat betekent dat we van doen hebben met een handbediende airco, een multifunctioneel stuurwiel en het ontbreken van contrasterende instaplijsten - echt! Verder heeft de Audi cruisecontrol, enkele actieve veiligheidssystemen (zoals een noodstop- en rijstrookassistent), een in delen neerklapbare achterbank en verwarmbare zijspiegels.
Al met al is de Audi 'basic-compleet'. Zelfs smartphone-connectiviteit zit erop. Dat zien we tegenwoordig bij elke auto van €30.000, dus verbazingwekkend is het niet. Wel kunnen we stellen dat er van de premium-uitstraling niks overblijft als je een Audi A1-zonder-meerprijs bestelt. Of juist wel: 'premium' betekent vaak dat je eigenlijk echt niet wegkomt met het niet-bestellen van opties, en dat is hier zeker het geval. Met zijn halogeenverlichting, 15-inch wielen en driecilinder roffel komt er niet bepaald iets voorrijden met deze basic-A1, ondanks zijn vier ringen.
Audi A1 'editions' maken heel veel goed
De oplossing? Een ruim €2.000 goedkopere Volkswagen Polo met een rijkere standaarduitrusting (ledverlichting, adaptieve cruisecontrol) biedt een alternatief, maar ook de 'editions' die Audi voor de eindelevensfase van de A1 in het leven riep verdienen de aandacht. De 'S edition' brengt een S-line-in- en exterieur, 17-inch wielen, ledverlichting en nog wat extra's met zich mee voor een relatief bescheiden meerprijs van nog geen €2.000. Die uitvoering maakt met zijn uitstraling al een heleboel goed. Een Audi A1 voor minder dan 'maar' 30 mille verhult geenszins dat-ie dat is, maar eentje van nét iets meer ziet er al heel anders uit. Mocht je er een willen kopen nu het nog kan, doe er dan vooral je voordeel mee.
Nog geen €2.000 extra en je Audi A1 ziet er behoorlijk anders uit. Nog een kleurtje en hij is al bijna 'af'.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A1 Sportback 25 TFSI epic | Navigatie | Cruise Control | Apple Carplay | LED | Digitaal Dash | Lichtmetalen Velgen | Bluetooth | Airco | Centrale Deurvergrendeling | Elektrische Ramen | BTW
- 2019
- 71.800 km

Audi A1 25 TFSI *!* NAVI/ CARPLAY/ 17 INCH/ STOELVERWARMING/ PDC *!*
- 2020
- 65.041 km

Audi A1 Sportback 35 TFSI Pro Line S |3X S-Line|Ambient|Matrix|Carplay|
- 2020
- 51.653 km