Atieva presenteert aandrijflijn Edna
Elektrische V-klasse sloopt Ferrari en Model S
Vorig jaar schreven we voor het eerst over Atieva, een Amerikaanse start-up waar niet alleen de ooit bij Tesla hooggeplaatste Peter Rawlinson aan tafel zit, maar ook de Chinese gigant SAIC Motor een stevige vinger in de pap heeft. Het in Silicon Valley gevestigde bedrijf heeft nu zijn aandrijflijn op spectaculaire wijze gepresenteerd.
Atieva zet Edna op de dragstrip, een grondig verbouwde Mercedes V-klasse van de vorige generatie die in zijn binnenste de elektrische aandrijflijn van Atieva in zich heeft gekregen. Om de prestaties te testen, hebben de Amerikanen Edna naast een Model S en een Ferrari California gezet. Het eindresultaat is een winnende bestelbus die in zo'n 3 tellen naar een snelheid van 60 mph (96 km/h) wist te denderen. Het lijkt er overigens niet op dat de Model S de topversie was, de P90D met Ludicrous-modus.
De Edna beschikt over twee elektromotoren "[...] twee versnellingsbakken" en heeft een 87 kWh krachtig accupakket om zijn stroom in op te slaan. Het totaalvermogen moet boven de 900 pk uitkomen.
Atieva heeft zich als doel gesteld om in 2018 een elektrische sedan op de markt te brengen. In 2020 en 2021 moeten twee cross-overs aan de familie worden toegevoegd.
Lees ook

Actie tegen afschaffen youngtimer-regeling in stroomversnelling

Test: Dacia Duster 4x4 – Blijkt dankzij eco-techniek in het terrein een mannetjesputter

Voyah Free is nog niet gratis maar is wel duizenden euro's goedkoper

Nissan NX8: de zoveelste elektrische Nissan die regelrecht aan je neus voorbijrijdt
