AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Arnold Schwarzenegger snuffelt aan Audi e-Tron
36
Arnold Schwarzenegger geldt als een fervent Hummer-liefhebber, maar daar kom je in deze tijden natuurlijk niet meer mee weg. Vandaar dat 'the Governator' bij de LA Auto Show eens even ging snuffelen aan elektrische auto's.
De aanwezigheid van Schwarzenegger op de LA Auto Show is niet vreemd: hij is immers de gouverneur van Californië. Zijn Hummer viel sowieso al moeilijk te rijmen met de cultuur in Californië. De milieu-eisen in deze Amerikaanse staat behoren namelijk tot de strengste van de wereld.
De elektrische Audi e-Tron heeft de beschikking over 313 pk. De tweezitter accelereert in 4,8 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur en houdt 't voor gezien bij een elektronisch begrensde topsnelheid van 200 kilometer per uur. Lithium-ion accu's geven de e-Tron een actieradius van 248 kilometer. De e-Tron is 4,26 meter lang, 1,90 meter breed en 1,26 meter hoog.
Het opladen van de futurische e-Tron kan gewoon via een conventioneel stopcontact. Dan duurt het acht uur. Met een high voltage stopcontact (400 V) is dit klusje in 2,5 uur geklaard. De Audi-ingenieurs werken nog aan een draadloze optie die het proces een stuk makkelijker maakt.
De e-Tron kan het koppel vrijelijk tussen de verschillende wielen verdelen. Dit geeft de auto betere rijeigenschappen en meer precisie bij het insturen. Audi noemt deze technologie 'torque vectoring'. Een intelligent warmtemanagement maximaliseert de actieradius zonder dat het comfort van de inzittenden hieronder lijdt.
Een andere interessante noviteit is car-to-x, een systeem waarmee de e-Tron met andere auto's en ook bijvoorbeeld stoplichten kan communiceren. Dit zorgt voor een efficiëntere doorstroming van het verkeer en dus voor een grotere actieradius van de afzonderlijke auto's. Ook andere fabrikanten experimenteren met deze technologie.
Een belangrijke doelstelling van Audi bij de ontwikkeling van de e-Tron was een laag gewicht. Het aluminium spaceframe van de R8 was hiervoor een goede basis. De e-Tron heeft een leeggewicht van 1.600 kilogram. Intelligente aerodynamica verminderen de luchtweerstand, ook een factor die invloed heeft op het verbruik. Audi heeft de accu expres voor de achteras geplaatst; dat zorgt voor een optimale gewichtsverdeling.
Audi gebruikt led-technologie voor de verlichting. Het systeem herkent weersomstandigheden en past de lichtstralen indien nodig aan. Een camerasysteem herkent ook tegemoetkomend verkeer en kan verblinding voorkomen.
De elektrische Audi e-Tron heeft de beschikking over 313 pk. De tweezitter accelereert in 4,8 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur en houdt 't voor gezien bij een elektronisch begrensde topsnelheid van 200 kilometer per uur. Lithium-ion accu's geven de e-Tron een actieradius van 248 kilometer. De e-Tron is 4,26 meter lang, 1,90 meter breed en 1,26 meter hoog.
Het opladen van de futurische e-Tron kan gewoon via een conventioneel stopcontact. Dan duurt het acht uur. Met een high voltage stopcontact (400 V) is dit klusje in 2,5 uur geklaard. De Audi-ingenieurs werken nog aan een draadloze optie die het proces een stuk makkelijker maakt.
De e-Tron kan het koppel vrijelijk tussen de verschillende wielen verdelen. Dit geeft de auto betere rijeigenschappen en meer precisie bij het insturen. Audi noemt deze technologie 'torque vectoring'. Een intelligent warmtemanagement maximaliseert de actieradius zonder dat het comfort van de inzittenden hieronder lijdt.
Een andere interessante noviteit is car-to-x, een systeem waarmee de e-Tron met andere auto's en ook bijvoorbeeld stoplichten kan communiceren. Dit zorgt voor een efficiëntere doorstroming van het verkeer en dus voor een grotere actieradius van de afzonderlijke auto's. Ook andere fabrikanten experimenteren met deze technologie.
Een belangrijke doelstelling van Audi bij de ontwikkeling van de e-Tron was een laag gewicht. Het aluminium spaceframe van de R8 was hiervoor een goede basis. De e-Tron heeft een leeggewicht van 1.600 kilogram. Intelligente aerodynamica verminderen de luchtweerstand, ook een factor die invloed heeft op het verbruik. Audi heeft de accu expres voor de achteras geplaatst; dat zorgt voor een optimale gewichtsverdeling.
Audi gebruikt led-technologie voor de verlichting. Het systeem herkent weersomstandigheden en past de lichtstralen indien nodig aan. Een camerasysteem herkent ook tegemoetkomend verkeer en kan verblinding voorkomen.