AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Apollo merkt niks van crisis
10
Het Duitse Gumpert Sportwagenmanufaktur GmbH zit met de Apollo in een segment waarop de financiële crisis nauwelijks vat heeft. De fabrikant leverde de veertigste, superexclusieve sportauto af, sinds het drie jaar geleden begon. En in 2009 verlaten 25 bolides de fabriek in Altenburg.
Er worden in het nieuwe jaar wijzingen doorgevoerd aan de Apollo. Een hydraulisch liftsysteem waarmee de auto wat makkelijker over drempels kan, de bodemvrijheid neemt dan met 30 mm toe, en wat lichte designwijzigingen moeten de 650 pk sterke Gumpert Apollo verder in de vaart der volkeren stuwen. Van de 40 verkochte auto's heeft 60 procent een eigenaar buiten Duitsland gevonden. In 2009 wil Gumpert het verkoopnetwerk verder uitbreiden naar het Verre Oosten, Rusland en Australië. Verder denkt Gumpert aan een rechtsgestuurde versie. Kopers moeten 301.600 euro betalen exclusief belastingen.
Audi V8 twinturbo
De Apollo heeft een 4.2 V8 twinturbo van Audi, die door Audituner MTM opgefokt is tot 650 pk. Daarmee haalt de bolide een top van 360, en in 3 seconden knalt hij vanuit stilstand naar 100 km/h. Directeur Roland Gumpert heeft meer dan 30 jaar bij Audi gewerkt, en was er onder meer directeur van Audi Sport. Samen met Roland Mayer van MTM startte hij eind 2001 met het project Gumpert Apollo. Eind 2005 werd de eerste auto afgeleverd.