AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'AMG terug naar geblazen motoren'
15
Mercedes' huistuner AMG wil afstappen van ongeblazen motoren. De reden hiervoor is dat de 6,2-liter V8, die we kennen uit de C63 AMG en CLS63 AMG langzamer, vervuilender en onzuiniger is dan de 5,5-liter V8 met geforceerde inductie, zo meldt het Nederlandse Mercedes-forum.
AMG is overgestapt op atmosferische motoren omdat de compressor bij de oude motor behoorlijk wat ruimte in het vooronder opslokte. Hierdoor kon er niet voldaan worden aan de veiligheidseisen van voetgangers als deze op de motorkap zouden belanden bij een ongeluk. Ook vonden veel klanten het karakter van een hoogtoerige ongeblazen motor beter passen bij een sportmodel. Maar AMG moet ook denken aan zaken als CO2-uitstoot en verbruik.
Mocht AMG een nieuwe compressormotor plaatsen in een nieuw model, dan zal dit nog wel enige tijd duren. Wie toch wil gaan voor een AMG met het typerende geluid van een compressor kan nog altijd de G55 AMG bestellen.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Budgetbrigade 2025: Het einde van de Monstertocht, naar wie gaat de Gouden Drijfstang?
Nieuws
Met deze Mercedes-Benz S-klasse voel je je nog altijd de koning van de weg - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Mercedes-Benz laat auto's vanaf 2026 stroom terugleveren
Nieuws
Mercedes-Benz G-klasse klaar voor droppings uit de lucht in de verkoop
Nieuws