Amerikanen willen van start-stopsysteem af
'Iedereen heeft er een hekel aan'
De Amerikaanse regering Trump bindt de strijd aan met start-stopsystemen in auto’s. Lang verhaal kort: ‘Iedereen haat het, dus we gaan het oplossen’.
Die uitspraak komt van Lee Zeldin, directeur van de EPA. Dat staat voor Environmental Protection Agency en die Amerikaanse overheidsorganisatie komt ook op deze site geregeld voorbij, omdat EPA zich onder meer bemoeit met alle voorzieningen in auto’s die een bijdrage moeten leveren aan een beter milieu. De door Trump aangestelde Zeldin omschrijft start-stopsystemen op X als “Het systeem waardoor je auto bij ieder rood licht uitvalt zodat de autobouwer een klimaattrofee krijgt.” Zeldin vervolgt: “EPA heeft het goedgekeurd en iedereen heeft er een hekel aan, dus dat gaan we oplossen.”
Start-stopsystemen zijn in de VS net wat minder gangbaar dan in Europa, vermoedelijk omdat het in de meeste Amerikaanse staten net wat minder belangrijk is om iedere gram CO2 te besparen dan in het door miljardenboetes bedreigde Europa. Toch zijn ook Amerikaanse (of in Amerika geleverde) auto’s vaak voorzien van zo’n systeem, waarbij de auto bij het tot stilstand komen uitvalt en bij het wegrijden automatisch weer opstart. Waarom zo’n systeem dan niet stop-startsysteem heet in plaats van start-stop, is ons overigens ook niet duidelijk.
Terwijl Europeanen inmiddels andere, verplichte systemen hebben om zich druk over te maken, zijn veel Amerikanen kennelijk echt niet te spreken over start-stop. Dat concludeerden we hier al in 2014, maar ook in 2025 krijgt Zeldins kritiek op zulke systemen veel bijval. Start-stopsystemen zouden een paar procent brandstofbesparing opleveren, maar worden als onprettig ervaren om het trage en soms oncomfortabele gevoel van de opstart en de extra slijtage die het telkens uit- en weer inschakelen van een verbrandingsmotor met zich mee kan brengen. Een start-stopsysteem kan weliswaar meestal uit, maar gaat dan vrijwel altijd bij een nieuwe rit automatisch weer aan.