AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Alweer een Fiat Panda op waterstof
Voor de derde keer lanceert Fiat een Panda op waterstof. Nieuw aan deze versie is dat er dit keer geen accu nodig is voor het opwekken van elektriciteit.
Voor de derde keer lanceert Fiat een Panda op waterstof. Nieuw aan deze versie is dat er dit keer geen accu nodig is voor het opwekken van elektriciteit.
De Fiat Panda Hydrogen kan met een nieuw brandstofcelsysteem geheel zelfstandig alle benodigde energie leveren die er nodig is voor het functioneren van de elektromotor. Een accu is dus niet meer nodig. Fiat klopt zich op de borst omdat vrijwel alle componenten in de Panda Hydrogen van Italiaanse makelij zijn.
De elektromotor zit onder de auto weggewerkt. Dat geldt ook voor de brandstoftank waar de waterstof onder een druk van 350 bar wordt bewaard. De Panda Hydrogen levert 60 kW en kan maximaal 130 km/u. De acceleratie van 0 naar 50 km/u gaat in 5 seconden. De actieradius is tweehonderd kilometer.
Dit jaar worden enkele van deze Panda's Hydrogen bij wijze van experiment ingezet. Fiat denkt dat serieproductie pas over vijftien tot twintig jaar van start kan gaan.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Fiat Panda 1.2 – 2010 – 400.000+ km – Klokje rond
Achtergrond
BYD is van de zeezoogdieren, maar er zijn veel auto's met dierennamen
Nieuws
Ook tijdelijke productiestop voor Fiat Panda
Nieuws
Fiat Panda en Pandina: vanaf minder dan €20.000
Nieuws