AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Alleen voor Amerika: nieuwe Bluetecs
De Duitse merken willen de Amerikanen massaal aan de diesel krijgen. Ze hebben hiervoor verschillende strategieën. Audi probeert de Amerikanen in te pakken met een brute R8 V12 TDI Concept, Mercedes-Benz komt met een stortvloed aan Bluetec-modellen.
De nieuwste loten aan de Bluetec-stam zijn de R 320 Bluetec, GL 320 Bluetec en ML 320 Bluetec. De SUV's en de cross-over profiteren van de kracht van een 210 pk sterke 3,0-liter turbodieselmotor. Het verbruik is afhankelijk van het model. De GL 320 Bluetec verbruikt bijvoorbeeld 9,5 liter per 100 kilometer. De ML 320 Bluetec is de snelste sprinter naar 100 kilometer per uur: hij klaart de klus in 8,5 seconden.
Een sleutelrol binnen het Bluetec-programma speelt de Adblue-technologie. AdBlue is een oplossing van gedemineraliseerd water en 32,5 procent ureum. Bij dieselvoertuigen (in eerste instantie vrachtwagens) met een zogenaamde scr-katalysator (selective catalytic reduction) wordt deze vloeistof in het hete uitlaatgas gespoten. Vervolgens wordt circa 90 procent van de stikstofoxiden (NOX) in het uitlaatgas met het AdBlue in een speciale katalysator omgezet in het onschuldige stikstof en water. AdBlue dankt zijn naam aan zijn blauwe kleur en het feit dat het een additief (toevoeging) is. AdBlue wordt opgeslagen in een apart reservoir en zal periodiek bijgevuld moeten worden. Het bevriest bij -11 °C en valt boven de 60 graden uit elkaar.
Uiteraard leggen de auto's hun passagiers weer flink in de watten met veel luxe en veiligheidsvoorzieningen. De nieuwe Bluetec-modellen zijn vanaf de herfst van 2008 te koop op de Amerikaanse markt. Momenteel is in de Verenigde Staten al de E 320 Bluetec te koop. De Europese markt krijgt de beschikking over andere groene auto's van Mercedes-Benz.
Een sleutelrol binnen het Bluetec-programma speelt de Adblue-technologie. AdBlue is een oplossing van gedemineraliseerd water en 32,5 procent ureum. Bij dieselvoertuigen (in eerste instantie vrachtwagens) met een zogenaamde scr-katalysator (selective catalytic reduction) wordt deze vloeistof in het hete uitlaatgas gespoten. Vervolgens wordt circa 90 procent van de stikstofoxiden (NOX) in het uitlaatgas met het AdBlue in een speciale katalysator omgezet in het onschuldige stikstof en water. AdBlue dankt zijn naam aan zijn blauwe kleur en het feit dat het een additief (toevoeging) is. AdBlue wordt opgeslagen in een apart reservoir en zal periodiek bijgevuld moeten worden. Het bevriest bij -11 °C en valt boven de 60 graden uit elkaar.
Uiteraard leggen de auto's hun passagiers weer flink in de watten met veel luxe en veiligheidsvoorzieningen. De nieuwe Bluetec-modellen zijn vanaf de herfst van 2008 te koop op de Amerikaanse markt. Momenteel is in de Verenigde Staten al de E 320 Bluetec te koop. De Europese markt krijgt de beschikking over andere groene auto's van Mercedes-Benz.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 180 AUT Ambition, Cruise, Camera, Trekhk, NL/NAP!
- 2015
- 84.998 km
€ 15.940

Mercedes-Benz C-klasse Estate 250 Prestige | Afn. Trekhaak | Navi | Camera | Leder | Garantie
- 2015
- 146.806 km
€ 22.750

Mercedes-Benz B-klasse 250 e Premium Plus /Panoramadak /Night pakket /Burmester /Rijassistentiepakket /360 Camera
- 2021
- 50.643 km
€ 34.945
Lees ook
Nieuws
Mercedes-Benz VLE: belangrijke elektrische Mercedes-bus met uithoudingsvermogen
Nieuws
11 Europese autobouwers en toeleveranciers gaan samen software ontwikkelen
Nieuws
'Mercedes-AMG verruilt viercilinder voor zescilinder of V8'
Nieuws
Mercedes-AMG AMG GT XX: Super-EV met 1.360 pk kan 850 kW laden
Nieuws