AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Alle Duitse Opel-fabrieken mogen blijven
15
General Motors heeft bekendgemaakt dat alle Opel-fabrieken in Duitsland kunnen blijven bestaan. Daar wordt wel een hoge prijs voor betaald: eenvijfde van de banen moet verdwijnen.
Nick Reilly, de nieuwe baas van GM in Europa, heeft na besprekingen in Duitsland bekend gemaakt dat alle Opel-vestigingen daar open mogen blijven. Tot nu toe hing vooral het voortbestaan van de fabrieken in Eisenach en Bochum aan een zijden draad.
De 'Opelaner' in Duitsland betalen wel een hoge prijs voor het voortbestaan van de vestigingen. In totaal moeten 5.300 banen verdwijnen. Dat is eenvijfde van het personeelsbestand. In Rüsslesheim verdwijnen 2.400 plekken en in Bochum 2.300. In Eisenach en Kaiserslautern zijn dat driehonderd banen.
In totaal vervallen in Europa 8.700 banen bij Opel. Of de fabriek in Antwerpen mag blijven bestaan is nog onduidelijk. Op het moment werken daar 2.580 mensen. GM wil de productiecapaciteit van Opel in Europa met twintig procent terugbrengen. Verder zijn de Duitsers bang dat er veel productie naar de Vauxhall-fabriek in Engeland verdwijnt, omdat de regering daar gretig met de portemonnee zwaait om staatshulp uit te delen.
PRIVATE LEASE Opel
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Autotest

Test Opel Frontera Extended Range - Meer anders dan je denkt
Vraag en Antwoord

'Mijn Opel Grandland heeft roest aan de motorkap maar hij valt buiten garantie en ik krijg niets'
Vergelijkende test

De Lotus Omega en de Mercedes E500 maken nu nog steeds indruk met kracht en snelheid
Vergelijkende test

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri
Achtergrond







