Alfa Romeo-designer Bob Romkes: 'Chinese EV's lijken op elkaar, dat gaan wij anders doen'

Uitleg Alfa-design

Bob Romkes Alfa Romeo

Met de Alfa Romeo 33 Stradale wil het roemruchte merk een statement maken: we zijn er nog, en hoe! Deze supercar is niet alleen de opvolger van de onvergetelijke 8C Competizione en een hommage aan de nog onuitwisbaardere 33 Stradale uit 1967, maar ook een begin van een nieuwe koers voor Alfa Romeo. Een knipoog naar het verleden en een handreiking naar de toekomst in een. De Nederlandse hoofdontwerper Bob Romkes legt uit hoe dat zit.

Bob Romkes leerde tekenen aan de prestigieuze Royal College of Art en bracht het geleerde in praktijk bij Yamaha, Toyota, Citroën en DS voordat hij, ruim een jaar geleden, aan de slag ging bij Alfa Romeo. Nu word je als nieuwkomer nogal eens op de proef gesteld met minder boeiende klussen, maar Bob viel met zijn neus in de boter: of hij maar even een opvolger voor de in 2010 afgezwaaide 8C Competizione wilde bedenken. Maar, zo relativeert hij, terwijl we in een Turijnse fotostudio om de eerste mock-up lopen: “Ik ben verantwoordelijk voor alle exterieurontwerpen van Alfa Romeo, niet alleen exclusieve supercars. Maar je hebt gelijk, het was natuurlijk wel een fantastisch droomproject om mee te beginnen. En ook om dit als eerste auto te mogen presenteren waar ik volledig aan heb gewerkt.”

Franco Scaglione

De Alfa Romeo 33 Stradale is een reïncarnatie van een iconische sportwagen uit 1967, die werd ontworpen door de minstens zo iconische Franco Scaglione. Dat moet voelen alsof je wordt gevraagd een nieuwe, moderne Hemingway te schrijven. Bob beaamt dat: “Dat was inderdaad heel moeilijk in dit project, de juiste balans vinden tussen wat we meenemen en hoe ver we in de toekomst kijken, hoe progressief we kunnen zijn in het ontwerp. We hebben ook geprobeerd om heel extreem te gaan door echt alles te veranderen, maar we voelden zelf wel dat dat niet precies was wat we wilden. Het moest wel een auto worden die je meteen herkent als een 33, een Stradale. Wanneer je met een blanco vel papier begint, kan het alle kanten op. Dat is altijd een bijzondere ervaring, maar wanneer het er eenmaal staat, lijkt het logisch. Van die extreme lijnen zijn we gauw afgestapt, om te gaan kijken naar de kwaliteiten van het oude ontwerp. We wilden dicht bij de ziel van die auto blijven.”

Maar goed, er zijn natuurlijk veel meer Alfisti dan de 33 gelukkigen die zijn uitverkoren om een 33 Stradale te kunnen en te mogen kopen, en ook daarvoor verslijt Bob het ene potlood na het andere. Daarin zit een hele uitdaging om ook in de elektrische toekomst een Alfa een Alfa te laten blijven, erkent Bob: “Aerodynamica speelt een steeds grotere rol. Wij zullen op een slimme manier onze sculptuur moeten behouden. Aerodynamica vereist een vollere, plattere voorkant. Delen die lucht moeten oppikken, doen daar weer aan af en dat zijn lastige zaken, waar we elke dag op studeren om het toch in een mooi jasje te gieten.”

Het valt dan ook niet te ontkennen dat met name EV’s streng worden gedicteerd  door de windtunnel, met grote gelijkenissen tot gevolg. Bob: “Dat is wat wij met Alfa Romeo absoluut niet willen. Wij volgen die trend niet, wij maken Alfa’s. Die Chinese auto’s lijken allemaal erg op elkaar en dat willen wij voorkomen.”

Alfa Romeo is een merk voor iedereen

De 33 Stradale is, zo besluit Romkes, ook een statement om Alfa Romeo weer op een voetstuk te plaatsen na wat mindere jaren: “We hopen hiermee weer op de kaart te staan, maar dit is ook een aankondiging dat we hier niet stoppen. Nog voor het eind van dit jaar praten we alweer over het volgende speciale project. Hier gaan we mee door, naast natuurlijk de normale line-up. Dat blijven we natuurlijk ook doen, want Alfa Romeo is een merk voor iedereen, niet alleen voor de elite.”

Het meer uitgebreide interview met Bob Romkes lees je in GTO 4, die nu in de winkel ligt. 

PRIVATE LEASE Alfa Romeo

Lezersreacties (84)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.