Alain Favey - Skoda - Interview
De eerste stap
Skoda komt binnenkort met zijn eerste PHEV, begin volgend jaar gevolgd door een volledig elektrische auto. Tegen het eind van 2022 moeten er tien geëlektrificeerde Skoda’s zijn. We vragen bestuurslid sales en marketing Alain Favey naar zijn strategie.
Wat is de stand van zaken bij Skoda rond elektrisch rijden?
“We zetten rond deze tijd onze eerste stappen naar elektromobilitieit, terwijl andere merken daar al heel wat jaren mee bezig zijn. Wij beginnen met onze eerste plug-in hybride, met de facelift van de Superb die komende zomer verschijnt. Begin volgend jaar volgt onze eerste volledig elektrische auto, de Citigo-e iV. De lettercombinatie iV staat bij Skoda voor alles met een stekker, dus geëlektrificeerd op een of andere manier. Dat zijn onze eerste twee stappen, juist daarom was ik erg nieuwsgierig naar de Nederlandse situatie. Jullie lopen op dit gebied erg voorop, met 15 procent marktaandeel voor volledig elektrische auto’s. Ik denk dat de rest van Europa pas rond 2025 op dat niveau zal zijn. Een enorme stap voor Skoda dus, waarop we onze hele organisatie moeten voorbereiden, zowel op het gebied van productie als service en winstgevendheid van het verkoopapparaat. Elektrische auto’s brengen immers nieuwe kansen, maar doordat ze minder onderhoud nodig hebben, valt er voor de dealers ook omzet weg. Onze Nederlandse importeur kan ons daarover een hoop leren.”
Andere merken bieden jaren gratis onderhoud aan op EV’s. Gaat Skoda dat ook doen?
“Daarover zijn we nu in gesprek, maar we erkennen zeker dat de ontwikkeling van de markt deze kant op gaat. Voor onze klanten betekent het jarenlange zorgeloosheid, dus we overwegen het zeker.”
Is zoiets nodig om particuliere kopers over de elektrische streep te trekken?
“Mensen zijn inderdaad wat onzeker over de stap naar elektrisch rijden, dus ja, we moeten ze een handje helpen. Gratis onderhoud kan een middel zijn. Maar ook laadgemak is belangrijk.”
De elektrische transitie gaat samen met een beweging naar autonoom rijden en autodelen. Hoe ziet u dat in de komende jaren?
“Daar hebben we een heldere strategie voor: we zijn de simply clever company voor de beste mobiliteitsoplossingen. Of het nu om autonomie, elektrisch of delen gaat: wij willen de gemakkelijkste oplossing bieden. Daarom gaan we daar allemaal in mee, door een soort ecosysteem rond onze toekomstige auto’s te creëren. Daarbinnen moeten klanten alles kunnen vinden, van openbaar vervoer tot deelauto’s. Onlangs zijn we in Berlijn met ons WeShare-programma begonnen, de volgende stad wordt volgend jaar Praag.”
Leuk, maar hoe houdt u die mensen Skoda-minded?
“Enerzijds kun je een WeShare-klant zijn en kom je via de WeShare-app uit bij een Skoda, ofwel je bent Skoda-klant en dan kom je via de Skoda-app bij WeShare terecht, als een van de diensten die onder die paraplu vallen. Beide wegen leiden naar een Skoda en dat levert nog meer contacten op tussen consumenten en ons merk.”
Hoe waarborg je in een dergelijke wereld het bestaansrecht van een merk binnen de groep?
“Skoda heeft sterke, duidelijke merkwaarden. Wij worden gedreven door inventiviteit en eenvoud, gericht op de mens, op een verrassende manier. Daar staat Skoda voor en dat vind je terug in elke auto, elke showroom, elke werkplaats, elke advertentie of andere uiting. Skoda staat ook voor bescheidenheid. Een Skodaklant heeft geen logo of schitterend merk nodig, maar waar voor zijn geld en een auto met inhoud, zonder patserij. Dat is een duidelijk imago dat met name in Nederland goed werkt. We hebben nu vijf procent marktaandeel, maar willen naar zes procent. Dat maakt ons een belangrijke speler in Nederland. Onze merkwaarden slaan hier aan.”
En dan hebben we het nog niet eens over fiscale stimulering ...
“Precies! Dit marktaandeel hebben we bereikt zonder PHEV’s of elektrische auto’s, dus zonder fiscale steun in de rug. Dat we nu met geëlektrificeerde auto’s gaan meedoen, geeft me nog meer vertrouwen in de toekomst.”
Wat verwacht u van de prijsontwikkeling van elektrische auto’s?
“EV’s bevatten veel technologie die nu eenmaal duur is, zoals accu’s. Ze zullen goedkoper worden en over een jaar of tien zal elektromobiliteit een stuk bereikbaarder zijn. Maar de komende pakweg vijf jaar blijven elektrische auto’s duurder. Daarom wordt ons eerste model op het MEB-platform ook een SUV, waarop we met onze Vision iV vast vooruitblikten. Voor dat type auto zijn mensen bereid wat meer te betalen. Maar eerst komt de Citigo-e iV, een betaalbare EV. Duurder dan een Citigo op benzine, maar voor een elektrische auto scherp geprijsd.”
U hebt een lange loopbaan bij het oer-Franse Citroën en zit sinds twee jaar bij een Duits-Tsjechische groep. Wat zijn de verschillen in bedrijfscultuur?
“Eigenlijk zie ik vooral overeenkomsten. De auto’s zijn heel anders, de landen zijn heel anders, maar de motivatie en het hart voor het merk is bij zowel Citroën als Skoda heel groot. Natuurlijk is de Volkswagen Group veel groter en complexer dan PSA, dat is niet zozeer een zaak van Duits of Frans zijn.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.