ADAC: moderne diesels stoten bijna geen NOx uit
Tot 0 gram per kilometer
De ADAC heeft in Duitsland bij een aantal auto’s onderzocht hoeveel NOx er in de praktijk uit de uitlaat komt. Het resultaat is in de meeste gevallen zeer positief.
We hoeven vast niet uit te leggen dat praktijkmetingen op het gebied van emissie in het verleden niet altijd gunstig zijn uitgepakt voor autofabrikanten. Nu kan echter de vlag uit in Duitsland, want de geteste diesels blijken in de praktijk allemaal keurig binnen de marge te blijven. Sterker nog: de meeste auto’s blijken niet eens bij de grenzen in de buurt te komen.
Die grens ligt op 80 milligram NOx per kilometer tijdens de laboratoriumtest, maar tijdens de Real Driving Emissions-tests op de openbare weg mag die waarde bij diesels voorlopig nog 2,1 keer over de kop. Dan ligt de grens dus op 168 mg per kilometer. Vanaf 2020 gaat het ‘temp’ van de 6d-emissienorme en wordt die marge teruggeschroefd naar 114 gram per kilometer, 1,43 keer de laboratoriumwaarde. Benzine-auto’s mogen 60 mg/km uitstoten en kunnen dat dankzij dezelfde sleutels in de praktijk vermeerderen tot 126 gram nu en 86 in de volgende fase.
De ADAC-test is vergelijkbaar met de RDE-test, want ook deze tests zijn op de openbare weg uitgevoerd. Ongunstige omstandigheden dus, wat de resultaten alleen maar verbazingwekkender maakt. De slechtst scorende diesel is de Honda Civic i-DTEC, die in de praktijk tot 101 mg/km komt. Daarbij moet wel worden aangetekend dat deze Japanner het zonder AdBlue-toevoeging doet. De Volvo XC60 volgt met 56 mg/km. Het allerschoonst blijkt de Mercedes-Benz C 200d, die tot een NOx-uitstoot van 0, jawel, 0 milligram per kilometer komt. Ook de Opel Astra 1.6 D en de Citroën Berlingo BlueHDi 130 doen het netjes, met respectievelijk 1 en 7 mg/km.
Model | temperatuur | Uitstoot in mg/km |
Mercedes C 220d | 19,5° C | 0 |
BMW 520d Touring | 5,4° C | 1 |
Opel Astra 1.6 D | 3,3° C | 1 |
BMW 520d Steptronic | 14,0° C | 5 |
Citroën Berlingo BlueHDI 130 | 5,8° C | 7 |
Volkswagen Golf 1.6 TDI SCR | -0,4° C | 14 |
Audi A8 50 TDI | 23,4° C | 15 |
Kia Ceed 1.6 CRDi | 18,8° C | 22 |
BMW X2 xDrive 20d | 6,8° C | 23 |
Peugeot 308 SW BlueHDi 180 | 13,3° C | 30 |
Mercedes A 180 d | 1,2° C | 40 |
Volvo XC60 D5 AWD | 7,9° C | 56 |
Honda Civic 1.6 i-DTEC | 24,9° C | 101 |
Daarmee lijkt de gedachte dat diesels per definitie meer schadelijke stoffen uitstoten dan benzinemotoren ietwat achterhaald. De ADAC onderwierp namelijk ook een reeks benzinemodellen aan een test en hoewel de meest vervuilende daarvan met 15 mg/km niet in de buurt komt van de meest vervuilende diesel is er geen enkel benzinemodel dat een betere score haalt dan de eerdergenoemde Mercedes-Benz en Opel.
Model | Meettemperatuur | NOx-uitstoot in mg/km |
Suzuki Ignis 1.2 | 2,9° C | 3 |
Hyundai i20 1.0 T-GDI | 23,7° C | 4 |
Suzuki Swift 1.2 AWD | 23,9° C | 4 |
Volkswagen Golf 1.5 TSI BM DSG | 8,1° C | 4 |
BMW 218i Active Toure | 23,3° C | 8 |
Mercedes-Benz A 200 DCT | 24,0° C | 9 |
Suzuki Swift Sport 1.4 | 24,5° C | 9 |
Volvo XC40 T5 AWD AT8 | 20,1° C | 9 |
Volkswagen Up GTI | 21,0° C | 9 |
BMW 230i Coupé | 13,4° C | 10 |
Kia Ceed 1.4 T-GDI | 25,0° C | 10 |
Volkswagen Golf 1.5 TSI | 2,6° C | 14 |
Renault Megane TCe140 | 3,8° C | 15 |