ADAC: moderne diesels stoten bijna geen NOx uit

Tot 0 gram per kilometer

Volvo V60 stationwagen Mercedes-Benz C-klasse

De ADAC heeft in Duitsland bij een aantal auto’s onderzocht hoeveel NOx er in de praktijk uit de uitlaat komt. Het resultaat is in de meeste gevallen zeer positief.

We hoeven vast niet uit te leggen dat praktijkmetingen op het gebied van emissie in het verleden niet altijd gunstig zijn uitgepakt voor autofabrikanten. Nu kan echter de vlag uit in Duitsland, want de geteste diesels blijken in de praktijk allemaal keurig binnen de marge te blijven. Sterker nog: de meeste auto’s blijken niet eens bij de grenzen in de buurt te komen.

Die grens ligt op 80 milligram NOx per kilometer tijdens de laboratoriumtest, maar tijdens de Real Driving Emissions-tests op de openbare weg mag die waarde bij diesels voorlopig nog 2,1 keer over de kop. Dan ligt de grens dus op 168 mg per kilometer. Vanaf 2020 gaat het ‘temp’ van de 6d-emissienorme en wordt die marge teruggeschroefd naar 114 gram per kilometer, 1,43 keer de laboratoriumwaarde. Benzine-auto’s mogen 60 mg/km uitstoten en kunnen dat dankzij dezelfde sleutels in de praktijk vermeerderen tot 126 gram nu en 86 in de volgende fase.

De ADAC-test is vergelijkbaar met de RDE-test, want ook deze tests zijn op de openbare weg uitgevoerd. Ongunstige omstandigheden dus, wat de resultaten alleen maar verbazingwekkender maakt. De slechtst scorende diesel is de Honda Civic i-DTEC, die in de praktijk tot 101 mg/km komt. Daarbij moet wel worden aangetekend dat deze Japanner het zonder AdBlue-toevoeging doet. De Volvo XC60 volgt met 56 mg/km. Het allerschoonst blijkt de Mercedes-Benz C 200d, die tot een NOx-uitstoot van 0, jawel, 0 milligram per kilometer komt. Ook de Opel Astra 1.6 D en de Citroën Berlingo BlueHDi 130 doen het netjes, met respectievelijk 1 en 7 mg/km.

ModeltemperatuurUitstoot in mg/km
Mercedes C 220d19,5° C0
BMW 520d Touring5,4° C1
Opel Astra 1.6 D3,3° C1
BMW 520d Steptronic14,0° C5
Citroën Berlingo BlueHDI 1305,8° C7
Volkswagen Golf 1.6 TDI SCR-0,4° C14
Audi A8 50 TDI23,4° C15
Kia Ceed 1.6 CRDi18,8° C22
BMW X2 xDrive 20d6,8° C23
Peugeot 308 SW BlueHDi 18013,3° C30
Mercedes A 180 d1,2° C40
Volvo XC60 D5 AWD7,9° C56
Honda Civic 1.6 i-DTEC 24,9° C101

Daarmee lijkt de gedachte dat diesels per definitie meer schadelijke stoffen uitstoten dan benzinemotoren ietwat achterhaald. De ADAC onderwierp namelijk ook een reeks benzinemodellen aan een test en hoewel de meest vervuilende daarvan met 15 mg/km niet in de buurt komt van de meest vervuilende diesel is er geen enkel benzinemodel dat een betere score haalt dan de eerdergenoemde Mercedes-Benz en Opel.

ModelMeettemperatuurNOx-uitstoot in mg/km
Suzuki Ignis 1.22,9° C3
Hyundai i20 1.0 T-GDI23,7° C4
Suzuki Swift 1.2 AWD23,9° C4
Volkswagen Golf 1.5 TSI BM DSG8,1° C4
BMW 218i Active Toure23,3° C8
Mercedes-Benz A 200 DCT24,0° C9
Suzuki Swift Sport 1.424,5° C9
Volvo XC40 T5 AWD AT820,1° C9
Volkswagen Up GTI21,0° C9
BMW 230i Coupé13,4° C10
Kia Ceed 1.4 T-GDI25,0° C10
Volkswagen Golf 1.5 TSI2,6° C14
Renault Megane TCe1403,8° C15

Lezersreacties (236)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.