AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
AC Schnitzer X5 Falcon: met dank aan de valk
31
De Duitse sleutelaars uit Aachen hebben al diverse accessoires ontwikkeld voor de BMW X5, maar nu komen ze met een compleet getunede versie van de SUV. De AC Schnitzer X5 Falcon is gebaseerd op basis van de BMW X5 3.0sd en geïnspireerd op een valk. Daar hebben ze niet zo maar voor gekozen want de roofvogel is naast een symbool van macht en kracht de snelste vogel ter wereld.
De Beierse SUV krijgt een verbredingskit aan de voorkant en achter komt een spoiler. Op de motorkap priemen twee driehoekige luchtinlaten die het beeld van een roofvogel verder moet oproepen. De achterkant wordt ook met bumpers dikker gemaakt en de standaard einddempers worden vervangen door verchroomde exemplaren.
De wielkasten zijn gevuld door donkere 22-inch Type VII sportwielen. Motorisch krijgt de 3,0-liter diesel ook een behandeling. Dankzij een wijziging van het motormanagementsysteem levert de Falcon 310 pk. Dat betekent 24 pk meer dan de fabrieksversie. De stijging van het maximale koppel is een stuk indrukwekkender. Het aantal Newtonmeters neemt namelijk toe met 100, waarmee het totaal op 680 Nm komt. Prestatiecijfers leveren de Duitsers niet.
Het laatste wat AC Schnitzer aan de X5 heeft aangepast is het onderstel. De Falcon staat namelijk lager dan de normale X5 dankzij een nieuwe schokdemperkit. De prijs voor een AC Schnitzer X5 Falcon is nog niet bekend.