Aantal boetes voor rijden onder invloed afgelopen vijf jaar flink gestegen

Cijfers per gemeente

Alcohol verkeer (ANP)

Vorig jaar werden 42.616 weggebruikers beboet voor het rijden onder invloed. Dat is dertig procent meer dan vijf jaar geleden. In 2019 ging het nog om ‘slechts’ 32.544 bekeuringen voor het rijden onder invloed van alcohol of drugs. In de gemeenten Oostzaan, Laren en Texel zijn relatief de meeste mensen beboet.

Alcohol en drugs vertragen je reactietijd en verminderen je concentratie. Onder invloed achter het stuur kruipen, brengt dus risico’s met zich mee. Toch werden er vorig jaar nog altijd veel bestuurders betrapt. In 2024 ging het om zo’n 117 boetes per dag voor het rijden onder invloed, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van de politie.

Het is het derde opeenvolgende jaar waarin het aantal betrapte bestuurders boven de 40.000 uitkomt. In 2019, dus nog voor de coronaperiode, lag dat aantal met ruim 32.000 bekeuringen fors lager. "Heb je een slok te veel op en veroorzaak je een ongeluk, dan draai je als veroorzaker altijd zelf op voor de schade aan de eigen auto", zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer. "Jouw autoverzekering dekt normaal gesproken altijd de schade van de tegenpartij, maar bij alcohol- of drugsgebruik verhalen verzekeraars deze kosten op de veroorzaker. Dit is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Het kan je dus veel geld kosten, zeker als er sprake is van letselschade.”

Hier gaan bestuurders het vaakst de mist in

In 2024 werden vooral in Zuid-Holland (10.603), Noord-Holland (7.340) en Noord-Brabant (5.340) veel beschonken weggebruikers van de weg gehaald. Samen waren deze drie provincies zelfs goed voor ruim de helft van alle Nederlandse boetes voor rijden onder invloed.

Op lokaal niveau spant de hoofdstad de kroon: in één jaar tijd werden in Amsterdam 2.482 bekeuringen uitgedeeld aan beschonken bestuurders. Ook Den Haag (2.388), en Rotterdam (2.267) staan ‘traditiegetrouw’ in de top-drie van gemeenten met de meeste bekeuringen voor het rijden onder invloed, gevolgd door Utrecht (957), Eindhoven (910) en Breda (613).

Uitschieters: Oostzaan, Laren en Texel

Als we het aantal boetes afzetten tegen het aantal inwoners, dan ontstaat er een ander plaatje. Gemiddeld ging het vorig jaar in heel Nederland om 29,1 bekeuringen per 10.000 inwoners. Er zijn echter flinke uitschieters. De gemeente Oostzaan is dan koploper. In deze Noord-Hollandse gemeente werden zelfs ruim 2,5 keer zoveel bekeuringen uitgeschreven dan gemiddeld. De top-tien van gemeenten met – relatief gezien – de meeste bestuurders die worden betrapt op het rijden onder invloed:

Oostzaan (Noord-Holland): 77,4 boetes per 10.000 inwoners

Laren (Noord-Holland): 74,4 boetes per 10.000 inwoners

Texel (Noord-Holland): 66,8 boetes per 10.000 inwoners

Gennep (Limburg): 62 boetes per 10.000 inwoners

Wassenaar (Zuid-Holland): 60,3 boetes per 10.000 inwoners

Brunssum (Limburg): 58,7 boetes per 10.000 inwoners

Heerlen (Limburg): 58,4 boetes per 10.000 inwoners

Maashorst (Noord-Brabant): 57,1 boetes per 10.000 inwoners

Gooise Meren (Noord-Holland): 52,9 boetes per 10.000 inwoners

Den Haag (Zuid-Holland): 52,1 boetes per 10.000 inwoners

Financiële gevolgen van rijden onder invloed

Rijden onder invloed heeft niet alleen invloed op de verkeersveiligheid, maar kan ook ernstige gevolgen hebben voor de autoverzekering. "Het kan veel moeilijker zijn om überhaupt een nieuwe verzekering af te sluiten als je onder invloed een ongeluk hebt veroorzaakt. In dat geval heeft de verzekeraar het recht om je polis te beëindigen. Dan ben je vanaf dat moment onverzekerd en mag je geen auto meer rijden. Je kunt dan vaak alleen nog maar terecht bij de Vereende. Dat is een speciale verzekeraar, die veel hogere premies rekent”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer.

Bron: Independer 

Soms ook fietsers en bromfietsers

Voor de vergelijking van het aantal bekeuringen per 10.000 inwoners is gekozen voor de CBS-groep vanaf 18 jaar. Hoewel alcohol voor jongeren onder de 18 verboden en extra schadelijk is, valt niet uit te sluiten dat er ook boetes zijn uitgedeeld aan jongeren, aangezien in de data ook boetes voor fietsers en brommers zitten. Hierdoor zouden er mogelijk kleine afwijkingen kunnen zijn.

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.