95 procent auto's in Nederland heeft verbrandingsmotor, maar elektrificatie neemt toe

Het wagenpark in cijfers

Nissan Qashqai Toyota Corolla Cross Dubbeltest

Van de 9,4 miljoen personenauto's die begin dit jaar in Nederland geregistreerd stonden, had een kleine vijf procent een volledig elektrische aandrijflijn. Dat betekent dus ook dat 95 procent van het Nederlandse wagenpark begin dit jaar gewoon nog een verbrandingsmotor had. Toch is het aandeel dat elektrische auto's in het wagenpark van ons land hebben in het afgelopen jaar toegenomen. Dat en meer blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en Bovag.

Van de 9,4 miljoen personenauto's die begin dit jaar in Nederland geregistreerd stonden, had een kleine vijf procent een volledig elektrische aandrijflijn. Dat betekent dus ook dat 95 procent van het Nederlandse wagenpark begin dit jaar gewoon nog een verbrandingsmotor had. Toch is het aandeel dat elektrische auto's in het wagenpark van ons land hebben in het afgelopen jaar toegenomen. Dat en meer blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en Bovag.

Het Nederlandse wagenpark telde op 1 januari dit jaar 9.414.692 personenauto's. Daarmee is het wagenpark met twee procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Op 1 januari 2023 bestond het Nederlandse personenautopark namelijk nog uit 9.233.107 auto's. In één jaar tijd is het wagenpark dus met 181.585 exemplaren toegenomen. Van de 9,4 miljoen personenauto's die het Nederlandse wagenpark nu telt, hebben er 462.307 een volledig elektrische aandrijflijn. Dat betekent dat 4,91 procent van alle auto's die begin dit jaar in Nederland geregistreerd stonden een volledig elektrische aandrijflijn had. Dat betekent dus ook dat 95 procent van de personenauto's in Nederland op dat moment gewoon een verbrandingsmotor had.

Aandeel elektrische auto's in Nederlandse wagenpark (verloop 2018-2024)

JaarAantalAandeel wagenpark
201821.0320,25%
201945.0660,51%
2020107.7211,21%
2021183.1432,04%
2022252.6352,76%
2023340.5833,69%
2024462.3074,91%

Kijken we naar de cijfers van een jaar eerder, dan is het aandeel EV's in het totale personenautopark wel gegroeid. In 2023 bestond namelijk nog geen vier procent van het Nederlandse wagenpark uit elektrische auto's. Het aandeel EV's in Nederland is tussen 1 januari 2023 en 1 januari 2024 dus met ruim één procentpunt gegroeid. Dat is flink. Ten opzichte van 2022 nam het aandeel EV's in 2023 toe met 0,93 procentpunt toe en tussen 2021 en 2022 met 0,72 procentpunt. In absolute zin is het aantal EV's in Nederland tussen 2023 en 2024 met 36 procent toegenomen.

Nederlandse wagenpark naar type aandrijflijn (1 januari 2024 versus 1 januari 2023)

AandrijflijnAantalAandeel Procentueel verschil versus 2023Aandeel 2023
Benzine7.197.65176,4%-0,4%78,2%
Diesel795.3818,4%-12%9,8%
Lpg96.7501%-1%1%
Hybride848.9729%+31%7%
EV462.3074,9%+36 %3,7%
Cng8.0030,9%-8%0,1%
Lng60,00006%-0,00006%
Biobrandstof3.8930,4%+1%0,04%
Waterstof (FCEV)7120,008%+10%0,007%
Onbekend170,0002%Onbekend-
Totaal9.413.692100%

Auto's met een benzinemotor die niet wordt bijgestaan door een vorm van elektrohulp zijn nog altijd goed voor het gros van het Nederlandse personenautopark. Op 1 januari 2023 had namelijk 76,4 procent van alle personenauto's in ons land een traditionele benzinemotor. Zowel het aantal als het aandeel van conventionele benzineauto's is wel iets gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat komt onder meer door een verschuiving naar geëlektrificeerde aandrijflijnen. Zo is niet alleen het aandeel dat elektrische auto's in het Nederlandse wagenpark hebben toegenomen, maar ook het aandeel hybride auto's is toegenomen. Er waren begin dit jaar 838.972 personenauto's met een hybride aandrijflijn in ons land (aandeel: negen procent). Dat waren er 31 procent meer dan begin 2023 (aandeel: zeven procent). Nederland telt verder aanzienlijk minder diesels dan een jaar geleden. Het aantal dieselauto's is tussen 1 januari 2023 en 1 januari 2024 namelijk met twaalf procent afgenomen.

Opbouw hybride personenautopark in Nederland (1 januari 2024 versus 1 januari 2023)

AandrijflijnAantal (2024)Aantal (2023)Procentueel verschil t.o.v. 1 januari 2023
Mild-hybride (MEV)212.074147.511+43,8%
Hybride (HEV)355.767305.703+16,4%
Plug-in hybride (PHEV)275.450191.957+43,5%
Range extender (REEV)2.6752.823-5,2%
Onbekend3.0062.450+22,6%
Totaal848.972650.144+30%

Bij alle soorten hybride aandrijflijnen – hybrides met een range extender uitgezonderd – valt een groei waar te nemen. Er zijn tussen 2023 en 2024 vooral meer mild-hybride en plug-in hybride personenauto's bij gekomen, in beide gevallen zo'n 44 procent. Ook zijn er meer personenauto's met een reguliere volledig hybride aandrijflijn dan een jaar geleden (+16,4 procent).

Lezersreacties (234)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.