1 op de 4 Britse verkeersdoden droeg geen gordel
80-90 procent Nederlanders gebruikt wel de gordel

Dat meldt het Britse AutoExpress op basis van een onderzoek van overheidsinstelling Department for Transport (DTP). De woordvoerder van de DTP zegt niet te begrijpen waarom er jaarlijks nog zoveel mensen op deze manier overlijden. "Eén op de vier verkeersdoden had zoveel beter beschermd kunnen worden door zichzelf simpelweg vast te klikken." Toch spreekt hij over één van de veiligste wegennetwerken in de wereld. Dat blijkt ook uit cijfers: in 2016 stond Groot-Britannië op de tweede plek als het ging om de minste Europese verkeersdoden.
Toch blijft het aantal Britse verkeersdoden dat sinds 2010 valt vrijwel gelijk. In 2016 droeg 20 procent van de verkeersslachtoffers in een auto geen gordel. Waarom het aantal vorg jaar hoger lag, weet de DTP niet te melden. In Engeland krijgt een automobilist een boete van £ 100 wanneer hij of zij wordt gepakt voor het niet dragen van de autogordel. Een stuk lager dan voor het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Dan krijgt een Brit namelijk zes strafpunten op het rijbewijs mét daarbij een boete van £ 200.
Rijkswaterstaat deed voorheen jaarlijks een onderzoek naar het gordelgebruik onder Nederlanders. Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wist te melden dat het percentage enkele jaren geleden op 80 tot 90 procent lag. "Ook op de achterbank. Daarna is het onderzoek gestopt, omdat het percentage zo hoog lag."
In Nederland ligt de boete voor het niet dragen van een autogordel op € 140. SWOV publiceerde in 2012 een factsheet over gordels. Daarin staat dat uit een onderzoek van Glassbrenner & Starnes (2009) blijkt dat de kans op dodelijk letsel voor bestuurders van personenauto's die een driepuntsgordel gebruiken ten opzichte van bestuurders die geen gordel gebruiken 48 procent lager ligt. Voor voorpassagiers van vijf jaar en ouder is deze kans 37 procent lager. Cijfers over omgekomen Nederlandse verkeersslachtoffers door het niet gebruiken van een gordel heeft het SWOV niet voor handen.
De gordel gaat alweer een tijdje mee. Ford was als eerste met de riem in 1956. Drie jaar later volgde Volvo met de driepuntsgordel zoals we die nu kennen. Mercedes-Benz verdient ook een eervolle vermelding in de geschiedenis van de autogordel door de introductie van de gordelspanners in 1971.
Lees ook

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.