Opel Trixx: stadsauto-studie
Opel zal volgende maand in Genève de Trixx onthullen, een concept car van een kleine stadsauto met een opvallende vormgeving en bijzondere vindingen.
Michael Burns, de baas van GM Europa, kondigde in Detroit in een gesprek met AutoWeek al aan dat Opel met een gewaagdere styling beter zal kunnen concurreren met de Franse merken. Daartoe is met de nieuwe Astra de eerste aanzet gedaan. Burns zei dat GM zich realiseerde met de Corsa te behoudend te zijn geweest.
Dat het menens is met dit voornemen, blijkt uit de vormgeving van de Opel Trixx concept car, die op de autotentoonstelling in Genève zal debuteren. De Trixx is een studie voor een kleine stadsauto in de driemeterklasse en heeft tal van aardige voorzieningen.
Zo heeft hij drie elektrische schuifdeuren (één aan de bestuurderszijde en twee aan de andere kant), een opblaasbare zitplaats achter en een elektrisch bediend dakluik, waardoor je extra lange dingen rechtop kunt meenemen.
De Trixx is uitgerust met een compleet nieuwe 1.3 CDTi common-rail dieselmotor, waarin een laag brandstofverbruik en goede prestaties zijn gecombineerd.
In het Opeltje kunnen drie volwassenen en één kind worden vervoerd, maar je kunt hem ook als eenzitter gebruiken en veel spullen meenemen. Tot de andere slimme vondsten behoren een wegklapbare passagiersstoel voor en een bagagerek dat je aan de achterkant kunt uitschuiven als een lade en waarin je zware dingen kunt stoppen, of bagage die te vies is om binnenin mee te nemen.
De voorwielaangedreven Trixx is 3,02 m lang, 1, 65 m breed en 1,55 m hoog. Als de passagiersstoel is weggeklapt, ontstaat een laadruimte met een lengte van 1,52 m vanaf de achterkant tot het dashboard, genoeg om bij voorbeeld een fiets mee te nemen. Een passagier kan heel comfortabel meerijden als hij of zij de voorstoel wegklapt en op de achterstoel gaat zitten. Ook die stoel kan worden neergeklapt of worden opgeblazen met de compressor die zich in de auto bevindt. Een kinderzitje kan worden opgevouwen achter de bestuurdersstoel. De Trixx heeft geen achterklep, want je kunt heb laden via de zijdeuren. Wél kan je de achterruit naar beneden laten. Daarnaast kan het achterste deel van het glazen zonnedak naar voren schuiven om spullen rechtop mee te nemen.
In Genève zullen we wel ontdekken hoe serieus Opel met de Trixx is.