Honda en Mazda sluiten fabrieken in China
Het getouwtrek over een paar eilanden heeft geleid tot veel anti-Japanse gevoelens bij de Chinezen, die hun woede uiten door onder alles wat Japans is te belagen. Ook auto's, autodealers en autofabrieken. Honda en Mazda hebben daarom besloten de productie tijdelijk stil te leggen. Bij Honda betreft het op 18 en 19 september de tijdelijke sluiting van vier fabrieken in Guangzhou en Wuhan met een totale jaarcapaciteit van 820.000 auto's. Mazda zet de band vanaf morgen vier dagen stil in de fabriek in Nanjing, dat het gezamenlijk runt met Ford en het Chinese Chongqing Changan Automobile.
"De schade die is veroorzaakt door de natuurrampen is snel te repareren maar het duurt langer en kost meer moeite om de agressieve houding tegenover Japanse auto's te laten verdwijnen", zegt Luo Lei van de China Automobile Dealers Association tegenover Automotive News.
Ook Toyota en Nissan hebben last van de ongeregeldheden. Een Toyota-dealerpand ging in vlammen op en Nissan overweegt om hun personeel in Peking morgen vrijaf te geven of thuis te laten werken. De verkopen van Japanse auto's zitten de laatste tijd flink in de min, terwijl fabrikanten van Amerikaanse, Duitse en Zuid-Koreaanse auto's wel goede zaken doen.