VriMiBolide: Mercedes-Benz CLK GTR

Mercedes CLK-GTR
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de straatlegale GT-raceauto van Mercedes-Benz, de CLK GTR!

Deze week onthulde Mercedes de SLS AMG GT, een extra aangescherpte versie van de twee jaar terug geintroduceerde supersportwagen. Vijftien jaar geleden zagen we het achtervoegsel GT ook al op een Duitse sportieveling uit Stuttgart, met nog een R erachter, om aan te geven dat de wagen voor de racerij werd ontwikkeld. We hebben het natuurlijk over de CLK GTR.

Halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw zocht Mercedes-Benz een nieuw autosportkampioenschap om in te participeren. Al snel werd gekozen voor de GT1-klasse van het FIA GT-kampioenschap. Zodoende ging het ontwerpteam van Mercedes-AMG aan de slag met een prototyperacer, waarvoor grondig gekeken werd naar de McLaren F1 GTR – de raceversie van de bekende supercar, die in 1996 de vloer aanveegde met alle concurrentie. De Duitse aanval bleek succesvol: in 1997 en 1998 domineerden de CLK GTR's het kampioenschap.

Straatlegaal
De toenmalige regelementen schreven voor dat er ook minimaal 25 straatlegale equivalenten van een GT1-raceauto gebouwd moesten worden. Die kwamen er tussen de winter van 1998 en de zomer van 1999. Alleen de styling van het model kwam overeen met de toenmalige reguliere CLK, technisch was de auto reglementair gelijk aan de CLK GTR-raceauto. Wel werd de zesliter V12 opgeboord tot 6,9 liter, waardoor er 612 pk en 775 Nm op de achterwielen kwamen - goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,8 seconden en een top van 320 km/h. De later verschenen Super Sport-versie kreeg de nieuwere 7,3-liter V12 (die later in de Pagani Zonda terecht kwam), en leverde maar liefst 664 pk en 786 Nm!

Twintig exemplaren van de CLK GTR kwamen ter wereld als coupé (waarvan één exemplaar een paar jaar geleden in Leeuwarden werd gespot), zes andere waren er als roadster. In 2006 kwam één van de open auto's terecht bij een autohandelaar. Tijdens het eerste testritje kwam het model echter al tot stilstand met technische problemen, waarna geconcludeerd werd dat er een geheel nieuwe motor nodig was. En dat terwijl de handelaar hoopte z'n exclusieve aanwinst te verkopen voor 2,5 miljoen dollar.

In onderstaande video laat Tiff Needell zien dat de CLK GTR ook uitermate geschikt was als boodschappenauto.

Video

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.